Europa laat Heinekenbier staan: bierconsumptie zal nog tot 2015 slinken

Europa laat het Heinekenbier staan. De brouwer probeert dat te compenseren met bier-met-een-smaakje om consumenten weg te lokken bij fris, wijn en sterke drank. West-Europa klokte vorig jaar 170 miljoen liter Heinekenbier weg, maar dat was wel 5 procent minder dan in 2012.

Herman Stil
René Hooft Graafland. Beeld Heineken
René Hooft Graafland.Beeld Heineken

In de laatste drie maanden van het jaar werd zelfs 8,5 procent minder Heinekenbier in het werelddeel gedronken. In 2013 halveerde de winst bij het Heinekenconcern tot bijna 1,4 miljard euro, terwijl de omzet licht groeide tot 21,3 miljard.

Alternatief voor frisdrank
De bierconsumptie in West-Europa zal zeker nog tot in 2015 blijven slinken. 'Maar we schrijven Europa niet af', zegt financieel-directeur René Hooft Graafland in een interview met Het Parool. 'Als de taart kleiner wordt, dan moet je er voor zorgen dat je een groter stuk te pakken krijgt. En wij kunnen die taart ook lekkerder maken.'

'We moeten de biermarkt in Europa oprekken door andere drinkmomenten te vinden. Met Radler als alternatief voor frisdrank en Desperados als alternatief voor sterke drank.' Heineken gaat daarom meer besteden aan marketing, zowel van zulke nieuwkomers, als van het Heinekenmerk. Van het tequilabiertje Desperados werd het afgelopen jaar twee procent meer afgezet. Eerder al zette Heineken cider (Strongbow, Jillz) recht tegenover het wijnsegment. De nieuwe drankjes die Heineken de afgelopen drie jaar introduceerde, zijn inmiddels goed voor 1,1 miljard euro omzet.

Personeelsreductie
De grotere budgetten voor marketing en innovatie moeten wel worden gecompenseerd door op kosten te besparen. Heineken loopt met zijn kostenbesparingsprogramma vooruit op de eigen verwachtingen. 'Van de 625 miljoen euro die we vanaf 2015 op jaarbasis willen besparen, hebben we inmiddels een half miljard gevonden. We zullen het einddoel voortijdig halen, in de loop van dit jaar.'

Dat zal in heel Europa, waar tot nu 236 miljoen euro is weggesneden, wel gepaard gaan met banenverlies. 'Wij verhogen jaarlijks onze productiviteit. In Europa gaat dat helaas gepaard met personeelsreductie.' Hooft Graafland wil niet zeggen om hoeveel arbeidsplaatsen het gaat en waar wordt ingegrepen. 'Dat vertellen we liever eerst aan de mensen die het betreft.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden