Eurlings: geen haast met tweede zeesluis

Eurlings houdt er rekening mee dat de groeicijfers van de haven naar beneden zullen worden bijgesteld en het scheepvaartverkeer minder snel zal groeien. Foto ANP/Valerie Kuypers Beeld
Eurlings houdt er rekening mee dat de groeicijfers van de haven naar beneden zullen worden bijgesteld en het scheepvaartverkeer minder snel zal groeien. Foto ANP/Valerie Kuypers

AMSTERDAM - De Amsterdamse haven kan een tweede zeesluis bij IJmuiden voorlopig vergeten.

Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat stelt een trits voorwaarden, hoewel uit een studie van Rijkswaterstaat blijkt dat een tweede zeesluis de beste oplossing is voor het opvangen van de voorziene groei van de haven en daarmee van de scheepvaart.

Amsterdam benadrukt keer op keer de noodzaak van een snel besluit. Maar in een brief aan de Amsterdamse wethouder Freek Ossel maakt Eurlings duidelijk dat hij geen haast heeft. Hij wil eerst bekijken of minder vergaande maatregelen nut hebben. Ook moeten de effecten van de kredietcrisis worden afgewacht.

Eurlings houdt er rekening mee dat de groeicijfers van de haven naar beneden zullen worden bijgesteld en het scheepvaartverkeer minder snel zal groeien. Verder verlangt hij duidelijkheid over de financiering van de sluis, die hij bovendien niet evident rendabel voor de maatschappij noemt.

'Kortom, áls de business case op tafel ligt, áls de bestuurlijke voorwaarden kunnen worden geformuleerd, áls de publiek-private meerwaarde in beeld kan worden gebracht en áls de budgettaire kant kan worden afgedekt en gezamenlijk valt op te lossen, zal ik er samen met u voor gaan dat er een nieuwe zeesluis komt,' schrijft Eurlings.

VVD-raadslid Huub Verweij concludeert uit de brief dat Eurlings 'eigenlijk die sluis helemaal niet wil'. ''Terwijl hij steeds het tegendeel doet voorkomen.'' De kosten van een tweede sluis worden geraamd op 570 miljoen euro.

Eerder zei Eurlings dat een verzelfstandiging van de Amsterdamse haven de sluis dichterbij kan brengen. Amsterdam voelt daar weinig voor, maar onderzoekt de optie wel. Dat duurt nu al anderhalf jaar. Uit de studie van Rijkswaterstaat blijkt ook dat vervanging van de huidige sluis wegens slijtage op termijn onvermijdelijk is. (BAS SOETENHORST)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden