Plus

Euforie onder het Rijks op de beats van Underworld (****)

Als iets na negenen de kickdrum erin knalt, gaan de gedachten toch even uit naar de mannen van de compagnie van kapitein Frans Banning Cocq. Hier recht boven is de eregalerij van het Rijksmuseum waar de Nachtwacht hangt. De muziek moet er niet alleen te horen zijn, maar zelfs ook te voelen.

Neem het de aanwezigen maar eens kwalijk dat ze het spektakel massaal op hun telefoon vastleggen.Beeld anp

We stellen ons een heel leger van zenuwachtige mannen voor dat met meetapparatuur in de gaten houdt of het daar beneden niet al te dol wordt. Maar geweldig dat het kan, een concert van danceduo Underworld op een zo voorname plek.

De eerste die vorig jaar onder de vlag van het Amsterdam Dance Event (ADE) optrad in de passage onder het museum was dj Maceo Plex. Een klinkende naam binnen de hedendaagse dance, maar daarbuiten zo goed als onbekend.

Beeld anp

Anders ligt dat met Underworld, dat bekendheid geniet bij een veel groter publiek. Hun Born slippy, bekend geworden door de film Trainspotting, was een van dé nummers van de jaren negentig. Tweeduizend kaartjes waren er te vergeven voor het gratis passage-optreden. De belangstelling was vele, vele malen groter.

De gelukkigen die een kaartje hebben weten te bemachtigen in de door ADE georganiseerde ticketloterij lopen al lang voor aanvang van het concert met heel tevreden blik op het gelaat door de passage. Dertigers lijken het vooral, een stuk jonger in elk geval dan de leden van Underworld zelf: zanger Karl Hyde is al zestig, toetsen- en knoppenman Rick Smith is binnen een paar jaar aan de beurt.

Chique rave
Het duo heeft een reputatie hoog te houden als live-act. Bij hun Rijksmuseumshow moeten ze er harder voor werken dan normaal, want de passage - in de volksmond: de fietstunnel - mag dan nog zo'n bijzondere locatie zijn, de akoestiek is er belabberd. Het is even wennen aan dat soms flink echoënde geluid, maar echt storen doet het niet. Echt koud is het in de tunnel wel, maar met zijn allen dicht op elkaar dansend valt dat makkelijk te trotseren. De chique versie van een rave vroeg in de jaren negentig, daar doet het allemaal aan denken.

Ook de muziek klinkt vaak als toen, zonder dat Underworld nou heel nadrukkelijk achterom kijkt. Het duo zou er gemakkelijk een greatest hits-show van kunnen maken, maar kiest voor een avontuurlijker aanpak, waarbij ook minder bekend werk voorbijkomt en plaats is voor improvisatie. Videoschermen zijn er niet en de lichtshow is bescheiden: muziek komt hier op de eerste plaats.

Rick Smith doet zijn werk vooral voorovergebogen over zijn apparatuur. Karl Hyde is de man die het contact met het publiek onderhoudt. Zijn zang geeft de muziek het menselijke element dat bij danceconcerten nogal eens wordt gemist. Behoorlijk vage teksten zingt hij (een titel als Mmm skycraper I love you geeft een indicatie), maar je laat je er graag door meevoeren. Euforie golft telkens door het publiek als na een rustiger stuk de beats weer losbarsten. Heel mooi ook hoe die laserstralen de hele avond door de met rook volgeblazen tunnel klieven.

Neem het de aanwezigen maar eens kwalijk dat ze het spektakel massaal op hun telefoon vastleggen. Voor de thuisblijvers hoeven ze dat overigens niet te doen, want het hele concert is rechtstreeks te volgen op internet. 'Een reis met onbekende stemming' noemde Karl Hyde de show vooraf. Maar iedereen voelt aan dat dit concert niet anders kan eindigen dan met Born slippy. Het maakt het moment waarop die stemmige intro-akkoorden worden ingezet er niet minder om: ze klinken ronduit magistraal.

Lees ook ons ADE-liveblog: Dit gebeurde er in de derde nacht van ADE

Underworld

Gehoord Passage Rijksmuseum, 20 oktober 2017

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden