PlusKunst

Escaperoom met dans: 'Wat moeten we hier nu weer mee?'

Nachtenlang puzzelwerk zit er in ­Escape Room: Laboratory of Men van Charlie Duran, danser en theatermaker. Hij maakte voor het eerst een (behoorlijk moeilijke) escaperoom in combinatie met een dansvoorstelling.

Lossen de bezoekers een puzzel op in de escaperoom, dan worden ze beloond met dans Beeld Jean-Pierre Jans
Lossen de bezoekers een puzzel op in de escaperoom, dan worden ze beloond met dansBeeld Jean-Pierre Jans

De klok begint te tikken: tachtig minuten. Binnen die tijd moeten de bezoekers van Escape Room: Laboratory of Men in danstheater Aya alle clous, codes en geheimen ontdekken en ontrafelen. De donkere ruimte staat vol met potjes, beeldschermen, kasten en een machine.

Het verhaal: de proefpersonen, twee criminelen, worden door een professor onderworpen aan experimenten. Maar een van die experimenten is mislukt. Aan de bezoekers de taak om de professor te helpen. Slagen ze daarin, dan krijgen ze als beloning een performance van hiphop of moderne dans te zien.

Danser en bedenker Charlie Duran merkte dat het concept van de escaperoom steeds populairder wordt, maar dat geldt volgens hem niet voor het traditionele theater. Het inspireerde hem een voorstelling te maken waarbij het publiek actief meedoet. Die combinatie van kijken en meedoen maakt een hele andere theaterervaring, denkt hij.

Pillen tellen, codes kraken
De opdrachten en uitdagingen in deze escaperoom houden het publiek scherp. Stress en spanning; erg veel tijd om achterover te leunen is er niet. Behalve als het licht in de andere ruimte aan gaat en de dansers tevoorschijn komen. Elke dans is verschillend en verhoudt zich op een andere manier tot het verhaal van de escaperoom. De dansers geven niet alleen nieuwe aanwijzingen, ze maken er ook een echte kunstervaring van.

De clues blijken niet makkelijk te ontcijferen. 'Wat moeten we hier nou weer mee? Heeft iemand enig idee wat de code is?' of: 'Waar vinden we die sleutel toch?', zijn vragen die regelmatig worden gesteld (hardop en in het hoofd). Er worden rekensommen gemaakt, pillen geteld en codes gekraakt. De opperste staat van concentratie wordt slechts doorbroken door plotseling gebons op de deur of het geluid van een telefoon.

Goed en kwaad
Duran heeft het concept in zijn eentje bedacht en uitgewerkt. Wekenlang zat hij elke dag te puzzelen en bouwtekeningen te maken, vaak tot diep in de nacht. "Ik zag het heel duidelijk voor me en wilde het zo snel mogelijk af hebben." Als maker hield hij zich bezig met alle aspecten van het ontwikkelingsproces, tot aan de techniek en de inrichting aan toe.

Het is niet direct terug te zien, maar voor zijn voorstelling haalde Duran inspiratie uit zijn jeugd. Bij zijn christelijke opvoeding besteedde zijn moeder veel aandacht aan het onderscheid tussen goed en kwaad. Bepaalde dingen waren moeilijk te begrijpen voor de jonge Duran, ­bijvoorbeeld waarom het dragen van een shirt zonder mouwen als ondeugdelijk werd gezien.

Het beïnvloedde en belemmerde soms zelfs de band met zijn moeder, zegt Duran. Hij wilde zich daarin verdiepen en nam het als uitgangspunt voor zijn voorstelling.
Al snel liet hij die gedachte los, maar de band met zijn moeder groeide toch naarmate het maakproces vorderde. "Ze zag nooit in dat dansen en geld verdienen samen kan gaan. Maar ze kreeg meer begrip voor mijn situatie toen ze zag dat ik mijn zaken beter voor elkaar had."

Als een speer
Met een blikje Fanta en rol koekjes naast zich, kijkt Duran vanachter een beeldscherm in een ander deel van het theater mee met de bezoekers van de escaperoom. Aan het begin van de voorstelling heeft hij daar niet altijd zin in, maar al snel voelt hij zich verbonden met de groep en zit hij ze aan te moedigen, aldus de maker.

"Aan het begin ging het een beetje moeizaam, maar daarna gingen jullie als een speer," zegt Duran na afloop van de voorstelling. Toch lukte het niet de eindopdracht te volbrengen binnen tachtig minuten. Desalniettemin werd de laatste dansvoorstelling alsnog opgevoerd, ondanks de beteuterde gezichten van de dansers.

Charlie Duran: Escape room: Laboratory of men.
19 en 20 mei en 2, 4, 9 en 10 juni, danstheater Aya

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden