Plus

Ergernis alom om vertraging door fietssluis Vliegenbos

Fietsers ergeren zich wild aan enkele minuten tijdverlies, wandelaars en natuurliefhebbers lijken er blij mee: de fietssluis bij het Vliegenbos in Noord.

Beeld Shutterstock

De nieuwe fietssluis in het Vliegenbos, ter hoogte van de Zamenhofstraat, moet fietsers weghouden van de voetpaden door het bos. Borden bleken niet genoeg tegen het gebruik van de wandelpaden als sluiproutes naar het Oostveer en terug.

Een anderhalf jaar oud fietspad om het gebied heen is de aangewezen route, maar dwars door het bos rijden over de voetpaden levert fietsers tijdwinst op. Er is een petitie gestart, met vanmorgen 570 handtekeningen, die een aparte noord-zuidfietsroute door het bos bepleit.

Een woordvoerder laat weten dat de gemeente de sluis heeft geplaatst omdat het steeds drukker is geworden in het bos. "Het aantal mensen dat gebruikmaakt van het Vliegenbos, groeit, wat regelmatig leidt tot irritaties tussen de verschillende bezoekers. Binnenkort vindt er een gesprek plaats met alle belanghebbenden over de toekomst van het bos zodat iedereen er gebruik van kan blijven maken."

Boom voor boom
Voorzitter Joost Janmaat van Stichting W.H. Vliegenbos, die zich inzet voor beheer en behoud van het gebied, kent de petitie. "Ik begrijp de fietsers prima. Mensen reageren slecht op verbodsborden en sluizen. Maar er is een fietsroute die langs de rand van het bos gaat. Als je deze route neemt, kost dat je een tot twee minuten extra reistijd. Voor een nieuwe strook asfalt van noord naar zuid moeten bomen wijken. Dat vind ik onnodig. Een bos verdwijnt boom voor boom. Als het Vliegenbos mee moet in de vaart van Noord raken we het kwijt."

Buurtbewoner Ed Eringa, die ook contactpersoon van de Fietsersbond in Noord is, ziet de onrust over de fietssluizen als een schoolvoorbeeld van slechte communicatie door de gemeente. "Anderhalf jaar geleden is er een fietsroute gecreëerd aan de rand van het bos, maar zonder wegwijzers ernaartoe. Fietsers hebben geen idee dat er een aparte fietsroute is. Dat er geen wegwijzers zijn, komt door de regels voor officiële fietspaden. Op sommige plekken is dit fietspad niet breed en verlicht genoeg volgens deze regels, dus mogen er geen borden geplaatst worden. Fietsers blijven daardoor improviseren en gaan dwars door het bos heen. Een extra fietspad voor paar minuten tijdwinst lijkt mij niet nodig, de fietspaden moeten gewoon beter aangegeven worden."

Padvinderij
Noorderling en hovenier Ruud Repko zat zestig jaar geleden al op de padvinderij in het Vliegenbos en ook hij ziet het steeds drukker worden. "Ik ervaar het als noodzaak om de fietsers op de alternatieve route te wijzen. Het worden er steeds meer en op de middenas in het bos wordt het daardoor erg druk. Een extra strook asfalt voor twee minuten tijdwinst zou ik erg zonde vinden van de bomen die daarvoor gekapt moeten worden."

Beeld LVDB
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden