Column

Er is geen gast die dié app gebruikt

Jeroen Wollaars, verslaggever bij NOS Nieuws, schrijft wekelijks op woensdag een column in Het Parool over media en de ontwikkelingen in de digitale wereld. Voor tips is hij te bereiken op j.wollaars@parool.nl.

Jeroen WollaarsBeeld Floris Lok

Er staat 'Nana' op de kaart en ik heb geen idee wat dat betekent. Alle inwoonsters van De Pijp - en dan vooral die gehuld in King Louiejurkjes en zogenaamd bijpassende Uggs - verzuchten nu dingen als: 'Wat weet die jongen dan wél?' Maar lees maar door. Jullie komen ook nog aan de beurt.

Nana dus. Normaal had ik het even gevraagd aan het meisje achter de bar, maar dit keer niet. Want ik ben hier met een missie.

Ik ben namelijk opgegroeid in de horeca. Mijn vader had een hotel, een restaurant, was traiteur. En dus stond ik mijn halve jeugd bij te verdienen als spoelslet: die vriendelijke bijnaam voor afwassers in professioneel keukenjargon. Dat was knallen van vroeg tot laat, en als je erin opgroeit, weet je heel goed waarom dat wel of niet bij je past. Niet dus.

Toch heb ik nog wel een horecahart. En besloot ik laatst eens te gaan kijken wat ze digitaal allemaal doen.

Dit experiment bracht me dus in dat café, waar Nana op de kaart staat. Die tent is best groot, zit vlak bij het CS en er komt een aardige mengeling aan gasten. Zo noem je dat, want nog zo'n horecading dat is blijven hangen, is het blafmantra 'Een hoer heeft klanten, wij hebben gasten!' En gasten in steeds meer cafés kunnen via een app dingen bestellen.

Dat bestellen is betrekkelijk surrealistisch. Je tikt je tafelnummer in, je kiest uit het menu en en paar seconden later begint er een printertje achter de bar te ratelen. Het meisje achter de bar moet er een beetje om lachen, want er is volgens haar geen mens die het gebruikt.

Ik begrijp eigenlijk niet dat onze restaurants en cafés in dat soort gimmicks investeren, want op ander digitaal gebied is het ook niet veel soeps. Neem Iens: ooit toonaangevend in restaurantrecensies, maar nu lijkt het alsof er al jaren niets aan die site is gedaan. De app is niet om aan te zien en als je zoekt op Amsterdam, is de eerste suggestie die je krijgt, het dorp Nieuw Amsterdam op het Drentse platteland. Waar ze volgens diezelfde app precies nul restaurants hebben! Wie bedenkt dat? Waarom hebben we geen fatsoenlijke restaurant-app in Amsterdam?

Daar zou dan meteen mijn recensie van Nana in komen te staan. Dat is namelijk verse muntthee. In theorie. Anders dan wat de halve Pijp denkt, is dat géén warm water met een laf plukje munt. Er hoort ook échte thee in te zitten. Groene thee met munt. Probeer het maar eens. Heb je toch nog wat geleerd van de spoelslet.

 
Waarom hebben we geen fatsoenlijke restaurant-app in Amsterdam?
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden