Plus

Er gaat niets boven een mooie Matthäus-Passion

Wekelijks tipt redacteur Erik Voermans in de rubriek Eerste Hulp bij Klassieke Muziek een concert in Amsterdam. Deze keer: de M van Matthäus-Passion.

null Beeld Guy Kokken
Beeld Guy Kokken

De M is weer in de maand. De M van Matthäus-Passion. Nergens ter wereld wordt dat stuk in deze periode zo frequent uitgevoerd als in Nederland. En het worden er ook steeds meer. Het lijkt wel een plaag. ZingMagazine, het tijdschrift voor mensen die van zingen houden, houdt het sinds een paar jaar bij. In 2015 klonk er in Nederlandse concertzalen, kerken en boerenschuren 166 maal een Matthäus-Passion. Voor dit jaar staan er zelfs 190 aangekondigd. En dan rekenen we de kinder-Matthäus van Edwin Rutten en de meezing-­Mat­thäussen niet eens mee.

Van de reguliere Matthäussen vinden er in maart alleen al in het Concertgebouw dertien plaats, door zes verschillende gezelschappen, van Koninklijk Concertgebouworkest tot de Koninklijke Christelijke Oratorium Vereniging Excelsior. En dan is er natuurlijk nog dirigent Pieter Jan Leussink, die het stuk der stukken rond Pasen maar liefst 27 keer uitvoert, door heel Nederland.

Alternatieven
Hou me ten goede, er gaat niets boven een mooie Matthäus-Passion. Waarom is die eigenlijk niet jaarlijks al dan niet live op de Nederlandse televisie te zien? Nu moeten we het op de treurbuis stellen met The Passion, als alternatief voor de Matthäus. Ik ga daar niet naar kijken. Dan eet ik nog liever een broodje poep.

Scherpdenkers

Peter Sellars en Reinbert de Leeuw met Via Crucis
Vrijdag 18 maart
Concertgebouw

In de concertzaal is er nog een ander alternatief. Daarvoor moeten we aanstaande vrijdag, dus twee vrijdagen voor Goede Vrijdag, naar de Kleine Zaal van het Concertgebouw, waar Reinbert de Leeuw zich zal buigen over het onbeschrijflijk mooie Via Crucis van Franz Liszt, in de versie voor piano solo. Via Crucis, Kruisweg in goed Nederlands, is de verklanking van de veertien staties, die het verslag vormen van de lijdensweg van Christus.

Liszt is hier in niets meer de klavierleeuw van voorheen. In plaats daarvan verklankt hij het onuitsprekelijke met uitgebeende noten, vele eenstemmige passages, karig geharmoniseerde melodieën en tastende, kwetsbare chromatische wendingen waarbij je als luisteraar voortdurend de grond onder je voeten voelt wegzakken. Magie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden