Epidemioloog: Duits onderzoek geen reden om hier scholen dicht te houden

Duits onderzoek suggereert scholen gesloten te houden, omdat besmette kinderen het coronavirus net zo goed zouden kunnen doorgeven als volwassenen. Kinderarts en epidemioloog Patricia Bruijning (UMC Utrecht) plaatst kanttekeningen bij de studie. ‘Er zijn geen nieuwe inzichten om het Nederlandse beleid bij te stellen.’

Tafels staan 1,5 meter uit elkaar in een klaslokaal van een basisschool. Scholen mogen op 11 mei weer opengaan, met de nodige aanpassingen. Beeld ANP
Tafels staan 1,5 meter uit elkaar in een klaslokaal van een basisschool. Scholen mogen op 11 mei weer opengaan, met de nodige aanpassingen.Beeld ANP

Hoewel het kabinet heeft besloten dat kinderdagverblijven en basisscholen in Nederland op 11 mei met de nodige aanpassingen opengaan, loopt de discussie over de rol van kinderen bij de virustransmissie nog steeds. Een RIVM-onderzoek daarnaar is gaande. De wetenschappelijke consensus is dat kinderen minder vaak besmet worden met het Sars-CoV-2-virus, bij besmetting mildere klachten hebben en een zeer marginale rol spelen bij virustransmissie.

Leraren die bang zijn om tijdens hun werk besmet te raken, zien in een Duitse studie die gisteren door het Berlijnse onderzoekscentrum Charité werd gepubliceerd argumenten om scholen gesloten te houden. De studie is nog niet kritisch getoetst door andere onderzoekers (peer review) en verscheen daarom niet in een wetenschappelijk tijdschrift.

Het Duitse onderzoek stelt dat besmette kinderen net zoveel virusdeeltjes bij zich dragen als volwassenen, waardoor ze de ziekte mogelijk net zo eenvoudig overdragen. Sterker: omdat leraren en andere volwassenen vaak innige omgang met kinderen hebben, zouden kinderen een grotere rol kunnen spelen bij virustransmissie dan nu wordt aangenomen, aldus de studie.

‘Bevestiging van Nederlandse beleid’

Kinderarts en epidemioloog Patricia Bruijning (UMC Utrecht), die zelf onderzoek doet naar coronabesmettingen en kinderen, vindt dat het Duitse onderzoek geen aanleiding geeft om het Nederlandse beleid bij te stellen. “De studie onderzocht de hoeveelheid virus in zieke kinderen. Sommige zieke kinderen dragen net zoveel virusdeeltjes in zich als volwassenen, maar het Nederlandse beleid is dat zieke kinderen niet naar school gaan. Daarom duidt de studie eerder op een bevestiging van het Nederlandse beleid dan op een aanpassing.”

Verder heeft Bruijning de nodige kanttekeningen bij de statistische analyse van het Duitse onderzoek. “Dat er kinderen zijn met evenveel virusdeeltjes als volwassenen wisten we al, maar de studie stelt niet aan de kaak dat het relatief om veel minder kinderen gaat. Ook gaat de studie voorbij aan het feit dat kinderen die niet positief zijn getest op het Sars-CoV-2 virus – en dus niet in de onderzoekspopulatie zijn opgenomen – waarschijnlijk te weinig virusdeeltjes hebben om door de test te worden opgepikt. Daarom geeft het Duitse onderzoek geen evenwichtig beeld.”

Medisch specialist en immuunonderzoeker Annikki de Niet (Dijklander Ziekenhuis, Amsterdam UMC) plaatst een andere kritische noot bij de Duitse studie. “Er is niet aangetoond dat kinderen met veel virusdeeltjes de ziekte daadwerkelijk overdragen.” Dat geeft dus evenmin aanleiding Nederlandse scholen na 11 mei gesloten te houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden