Enquête N/Z-lijn deze week over uitvoering

De enquêtecommissie van de Noord/Zuidlijn ondervraagt deze week getuigen die ook betrokken waren bij de uitvoering. Vorige week ging het veelal om de planning en de voorbereiding. Foto GPD

AMSTERDAM - Wat ging bij de bouw van de Noord/Zuidlijn zo vreselijk mis dat er herhaaldelijk lekkages waren en zelfs huizen verzakten? Hoe zit het met de kostbare vertragingen? De enquêtecommissie, die onderzoek doet naar de problemen, ondervraagt deze week getuigen die ook betrokken waren bij de uitvoering. Vorige week ging het veelal om de planning en de voorbereiding.

Woensdag is Johan Bosch aan de beurt, de bouwmanager van de Noord/Zuidlijn tussen 1994 en nu die sinds 2002 ook hoogleraar ondergronds bouwen is. De enthousiaste Bosch geldt als een schoolvoorbeeld van de branche waar trots en 'planoptimisme' voorzichtigheid en zelfkritiek overvleugelen. Hij heeft vanaf het begin de politiek en de burgers ervan proberen te overtuigen dat met de Noord/Zuidlijn weinig of niets mis kon gaan.

De commissie zal deze week ook Henk van Veldhuizen horen. Hij was directeur van het Projectbureau Noord/Zuidlijn van 2003 tot 2008, van het begin van de bouw tot het moment waarop voor de tweede keer rijksmonumenten aan de Vijzelgracht verzakten. Zijn opvolger, Peter Dijk, zal kunnen vertellen wat hij aantrof en wat is verbeterd.

Verder komen de politici Mark van der Horst (VVD), Noord/Zuidlijn-wethouder tussen 2002 en 2006, en Duco Stadig (PvdA), als wethouder lid van het bestuurlijke team, aan het woord. Ze kunnen misschien ook zeggen waarom de contracten zo slecht in elkaar staken.

Bij hen staat ook de behandeling van slecht nieuws centraal. Waarom werden alle te verwachten tegenvallers en vertragingen pas naar buiten gebracht op het moment dat ze zich voordeden? Verder spreekt de commissie met Willem Paquay, het SP-gemeenteraadslid dat consequent tegen de metrobouw stemde.

Reikhalzend wordt uitgekeken naar het verhoor van Frits Strik, directeur van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, in de jaren negentig nog een dienst in oprichting. Zijn dienst bemoeide zich aanvankelijk nauwelijks met het projectbureau, maar was er wel verantwoordelijk voor.

Ook zal actievoerder Victor van Lamoen worden gehoord van vereniging De Bovengrondse, die procedeert tegen de aanleg van de Noord/Zuidlijn.

Maandag komen Peter Kieft, 33 jaar werkzaam bij Rijkswaterstaat en lid van de Commissie van Wijze mannen sinds 2003, en Ad ten Dam, hoofd van de gemeentelijke verzekeraar VGA, die het project 'intern verzekerde', aan het woord. (TON DAMEN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden