Enquête: leraren willen gewoon lesgeven

Leraren in het basisonderwijs zijn de vele extra taken naast het reguliere lesprogramma zat. Zo'n 80 procent van de meesters en juffen heeft last van hoge werkdruk en die wordt voornamelijk veroorzaakt door activiteiten buiten het lesgeven. Dat blijkt vrijdag uit een onderzoek van CNV Onderwijs onder zijn leden.

Lerarenprotest in 2012 Beeld anp
Lerarenprotest in 2012Beeld anp

De onderwijzers klagen over een grote hoeveelheid administratieve taken, zoals het schrijven van uitgebreide handelingsplannen voor leerlingen die extra zorg nodig hebben en groepsplannen. Maar ook vinden ze dat maatschappelijke onderwerpen te snel bij de school worden neergelegd. Volgens voorzitter Helen van den Berg van CNV Onderwijs is er sprake van een vast patroon. 'Er is een incident of gebeurtenis met veel media-aandacht, er komen Kamervragen en vervolgens worden centraal uit Den Haag maatregelen genomen en bij scholen neergelegd'.

Obesitas
Zo vindt bijna de helft van de ondervraagde leraren dat het lesprogramma over obesitas geschrapt kan worden, en hoeft van een derde de aandacht voor drugs en alcohol niet. Ook wil zo'n 43 procent van de leraren van schoolzwemmen af. Wel wil een overgrote meerderheid dat aandacht voor het pesten op scholen behouden blijft.

Ook in het voortgezet onderwijs is er sprake van hoge werkdruk door extra taken, zegt CNV. Ruim de helft van de docenten aan middelbare scholen vindt dat de school te veel activiteiten op zich neemt naast het lesgeven. Zo'n 80 procent zegt te weinig tijd te krijgen voor de niet-lesgevende taken en 77 procent vind de hoeveelheid administratie en papierwerk te veel.

CNV Onderwijs zette vragenlijsten over werkdruk uit onder zijn leden. Ruim 700 docenten in het voortgezet onderwijs en 3565 basisschoolleraren vulden die in.

Pijnlijke cijfers
SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk noemt de uitslagen van de CNV-enquête 'zeer pijnlijke cijfers'. 'We willen dat Dekker de bureaucratie gaat aanpakken en investeert in deze docenten.' Volgens Van Dijk wordt op scholen veel te veel gewerkt vanuit wantrouwen. 'Het is veel beter om leraren te vertrouwen, waardoor alle papieren rompslomp overbodig wordt', stelt hij.

De leraren klagen volgens het CNV vooral over de grote hoeveelheid administratieve taken. Ook op middelbare scholen kampen veel docenten met hoge werkdruk. Meer dan driekwart van de docenten daar vindt de hoeveelheid administratie en papierwerk te groot.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden