Enorme run op vergunningen voor rondvaartboten

De gemeente heeft bijna vijfhonderd aanvragen binnengekregen voor een vergunning voor een rondvaartboot. Alles bij elkaar worden er slechts 135 vergunningen uitgegeven.

Een van de actievoerende schippers voor de Stopera eerder dit jaar. Beeld Maarten Brante

In totaal kwamen 544 aanvragen binnen, waarvan er 484 voldoen aan de gestelde vereisen. De 135 beschikbare vergunningen worden uitgegeven in twee categorieën: 'reguliere rondvaart' (75) en 'gezichtsbepalend' (60).

De run op vergunningen toont aan dat veel ondernemers een graantje willen meepikken van het groeiende aantal toeristen dat Amsterdam aandoet.

Vier miljoen
De rondvaart is de grootste toeristische attractie van de stad, zegt wethouder Udo Kock (Water): "Per dag maken meer dan 10.000 toeristen een rondvaart door de grachten, dat zijn ruim 4 miljoen toeristen per jaar."

De rondvaart was jarenlang het speelveld van een beperkt aantal bedrijven. Nieuw beleid moet ertoe leiden dat in de categorie boten langer dan veertien meter ook nieuwe intreders een kans maken. Ook stelt Amsterdam te moeten voldoen aan Europese regels.

Openstellen
Kock zegt de markt te willen openstellen. "Ook voldoen we hiermee aan de Europese dienstenrichtlijn. Tegelijkertijd willen we kleinere en schonere boten."

Omdat tegelijk kleinere boten onbeperkt worden toegelaten, mits zij aan de eisen voldoen, is de verwachting van de huidige rondvaartbedrijven dat veel ondernemers zich zullen storten op rondvaartboten onder de veertien meter. Zij stellen dat het daardoor juist veel drukker zal worden op de grachten.

Actie
Eerder dit jaar voerden boze rederijen actie bij de Stopera, waarbij de hele Amstel vol lag met boten. De reders vrezen voor hun voortbestaan door de nieuwe regels. Kock maakte in juni bekend aan welke criteria boten moeten voldoen om zo'n vergunning te bemachtigen. Daarbij gaat het om milieueisen, herrie van apparatuur aan boord en de lengte van de boot. Korte boten zijn in het voordeel.

De wethouder stelt dat korte boten beter zijn dan lange, maar deskundigen stellen juist dat korte schepen bij een snelheid van 7,5 kilometer per uur (de maximumsnelheid) juist méér golfslag veroorzaken dan lange. Ook stellen reders dat er meer kleine boten komen om een gelijkblijvend aantal passagiers te vervoeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.