En nu die oesters nog

Tijdens een receptie stond ik met een heer te praten die deftig ging doen over wijn toen hij in de gaten had dat ik ook wel van een glaasje hield. Dat gebeurt wel vaker en gaat veelal gepaard met wat gepoch en namedropping. Zo meldde hij mij dat hij graag Latour dronk. Maar bleef het in het midden of het hier om de felbegeerde premier grand cru classé Château Latour uit Bordeaux ging of de vooral in de horeca zo populaire Bourgogne wijnen van Louis Latour.

Om zijn kennis te onderstrepen vroeg hij aan de serveerster die met de versnaperingen langskwam wat het voor witte wijn was die zij op haar dienblad had. Het bleek om een chardonnay te gaan. Waarop de kenner een glas water pakte, zich omdraaide en mij meldde dat hij geen chardonnay dronk, 'maar alleen Chablis.' Ik heb hem maar niet verteld dat het dan behoorlijk lastig is om Chablis te drinken, omdat deze namelijk uitsluitend van voornoemde druif gemaakt wordt.

Het is overigens een regelmatig voorkomende vergissing, Chablis wordt vaker niet dan wel herkend als een witte Bourgogne. En die zijn nu eenmaal altijd van chardonnay gemaakt. Dat er voor Chablis toch sprake is van een soort 'status aparte' binnen de Bourgogne komt waarschijnlijk omdat de streek los ligt - de Morvan ligt ertussen - van de rest.

Nu heeft Chablis ook een soort magische klank. Op zijn best biedt de wijn inderdaad veel waar zijn geld. Maar dat 'op zijn best' komt nu juist niet veel voor. Dat komt vooral doordat Chablis het tot wereldmerk heeft geschopt. Lekker makkelijk te onthouden immers in die wirwar van wijnnamen, en makkelijk uit te spreken bovendien. Vooral in Amerika was de wijn op een gegeven moment dermate populair dat de wijnboeren in Californië hem ook maar gingen maken. Tot Franse merkrechtenadvocaten - waarschijnlijk dezelfde als degenen die de belangen van de Champagneboeren behartigen - daar een stokje voor staken.

Maar de vraag droogde niet op, mede dankzij het enthousiasme waarmee Chablis intussen is begroet door de nieuwe wijnliefhebbers in onder andere Rusland, China en India. Want ook die kunnen het uitspreken.

In de streek zelf is daar onder meer op ingespeeld door het wijngaardareaal te verdubbelen, de rendementen per hectare de laatste vijf jaar gemiddeld twintig procent hoger te laten uitvallen dan die van andere gereputeerde Bourgogne blancs en het oogsten zo veel mogelijk (in 85 procent van de wijngaarden) machinaal te doen. Dat laatste gaat weliswaar sneller, maar helaas worden zo àlle druiven geplukt, ook de minder goede.

Het blijft dus een kwestie van goed kiezen. Ga er maar vanuit dat de supermarkten geen lekkere Chablis verkopen. Dat maakt de selectie alweer een stuk eenvoudiger. Op naar de wijnspeciaalzaak dus. Maar wat daar te kiezen? Ik zou gaan voor de 2005 oogst, want die is heel goed uitgevallen. Probeer dan bijvoorbeeld de wijnen van La Chablissiene (een coöperatie die goed is voor één op de drie flessen uit de streek) te pakken te krijgen. Die zijn bijna altijd lekker, zeer betaalbaar en bovendien breed verkrijgbaar. Ook de wijnen van Michel Laroche - ofschoon vaak iets kostbaarder - voldoen aan dit profiel.

Een veel kleiner domein wordt bestierd door Denis Race. Zijn Chablis kocht ik vroeger bij Otterman, maar nu die zo jammerlijk failliet is gegaan, wordt zijn wijn liefdevol opgevangen door Grapedistrict. Daar staat nu de 2005 in de schappen voor ¿ 11,95. Voor dat geld een geweldige keuze. Mineraal, kiezeltjes, groene appels, wit fruit, verrukkelijke zuren en kakstrak. Bovendien houtvrij opgevoed. En dat soort Chablis vind ik het allerlekkerste drinken bij de Zeeuwse oesters waarvan het seizoen al bijna weer begint. (HAROLD HAMERSMA)

Grapedistrict, Van Woustraat 54, 66 44 849, Haarlemmerstraat 112, 63 88 570

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden