Cannes 2015

En de Gouden Palm is voor...

Met de traditionele prijzenregen komt vanavond een einde aan de 68ste editie van het filmfestival van Cannes. Er waren veel behoorlijke films te zien, (te) weinig heel erg goede.

Rachel Weisz en Michael Caine bij de vertoning van Youth. Beeld ap

Vandaag worden in Cannes de Gouden Palm en een karrenvracht andere prijzen uitgereikt door de Amerikaanse juryvoorzitters Joel en Ethan Coen. Een uitgesproken favoriet is er niet. Of het moet Todd Haynes' Carol zijn, een hartverscheurend melodrama over de onmogelijke liefde tussen een chique dame (de voortreffelijke Cate Blanchett) en een winkelmeisje (Rooney Mara, ook erg goed), gesitueerd in New York in de repressieve jaren vijftig.

En bij de Franse pers ligt Nanni Moretti's Mia madre goed, een film over een regisseuse die aan een geëngageerd drama werkt terwijl haar moeder op sterven ligt. Het zou de tweede keer zijn dat de Italiaanse regisseur Moretti de Gouden Palm wint, in 2001 ontving hij de hoofdprijs voor La Stanza Del Figlio.

Plastic tasje
In de brave, maar onderhoudende documentaire La Légende De La Palme D'or, die eerder deze week een speciale vertoning kreeg in Cannes, vertelt Moretti hoe hij op de ochtend voor de prijsuitreiking in Rome zenuwachtig op een telefoontje van de festivalleiding wachtte. Over de blijdschap die hij voelde toen hij werd gebeld, en over de teleurstelling toen een telefoontje uitbleef toen hij meedong met Il Caimano (2006) en Habemus Papam (2011).

De Gouden Palm is voor veel regisseurs belangrijker dan een Oscar, aldus Moretti. 'In Cannes gaat het om een esthetisch oordeel; er wint hier altijd een bijzondere film. Voor mij is het alsof je het WK voetbal wint.' Om er direct aan toe te voegen dat hij zijn Palm bij aankomst op het vliegveld van Rome had laten staan. In een plastic tasje.

Stijf onderaan
Ook de Amerikaan Gus van Sant zou in theorie zijn tweede palm kunnen winnen; de kans dat zijn van elke subtiliteit gespeende rouwverwerkingsdraak The Sea of Trees wordt bekroond, lijkt echter verwaarloosbaar. In de journalistenpoll van het vakblad Screen International eindigt The Sea of Trees stijf onderaan, met een gemiddelde van 0,6 (op een schaal van 0 tot 4).

De Franse films - er waren er door directeur Thierry Frémaux maar liefst vijf opgenomen in de Gouden Palm-competitie, de meeste met festivalsponsor Canal+ als coproducent - konden ook deze editie op weinig bijval rekenen.

De hoofdrol van Vincent Lindon in Stéphane Brizés La Loi Du Marché is goed, en Dheepan mag dan niet de beste film zijn van Jacques Audiard (die in 2009 de Grote Juryprijs won met Un Prophète), het is zoals altijd een zeer goed gemaakt, behoorlijk indringend drama. En nog relevant ook: de film focust op drie vluchtelingen uit Sri Lanka, die moeten doen alsof ze een gezin zijn om in een Parijse buitenwijk het hoofd boven water te houden.

Debutant
The Assassin, een prachtige martial artsfilm van de Taiwanees Hou Hsiao-Hsien mag ook wel een prijsje krijgen. Hetzelfde geldt voor het ambitieuze drieluik Mountains may depart van de Chinese regisseur Jia Zhangke en het beeldschone, melancholische Youth van de Italiaan Paolo Sorrentino, met een prachtige hoofdrol van de Britse veteraan Michael Caine.

Ook de enige debutant in de competitie, de Hongaar Lászlo Nemes, is zeker niet kansloos : zijn Son of Saul is een uiterst beklemmende registratie van het alledaagse leven van een Sonderkommando in vernietigingskamp Auschwitz.

Het zou voor het eerst zijn sinds 1989, toen de pas 26-jarige Amerikaan Steven Soderbergh de Gouden Palm kreeg voor Sex, Lies, and Videotape, dat een speelfilmdebuut die eer te beurt valt. Zijn film was eigenlijk niet eens geselecteerd, vertelt Soderbergh in La Légende De La Palme D'or. Toen kort voor het festival een andere productie werd teruggetrokken, werd zijn film alsnog van de tweede competitie Un Certain Regard overgeheveld naar de hoofdcompetitie.

Zo kan het lopen in Cannes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden