Plus

En dan komen de zoenposters toch naar Amsterdam

Volgens Shirin Musa van Femmes for Freedom zou Amsterdam haar poster­campagne te heftig vinden. Maar bewijs voor de angst is er niet.

Een van de Rotterdamse posters Beeld RV

24 mei 2017
In Rotterdam start de campagne in vijftig abri's. Te zien zijn zoenende mensen, zoals een lesbisch stel of een moslima die tongt met een joodse jongen.

Volgens wethouder Ronald Schneider (Leefbaar Rotterdam) is dit nodig om te laten zien dat vrije partnerkeuze iets normaals is. Het idee komt van Shirin Musa, directeur van Femmes for Freedom, een organisatie die opkomt voor de zelfbeschikking van vrouwen.

12 juni 2017
Musa bespreekt met een ambtenaar van de gemeente Amsterdam het plan om de campagne hier ook uit te rollen. "Die ambtenaar in kwestie was supertof en stimuleerde mij om een aanvraag in te dienen," aldus Musa desgevraagd.

Die middag heeft Musa ook een gesprek met CDA-raadslid Diederik Boomsma. De twee zijn bevriend en kennen elkaar al jaren. Boomsma is direct enthousiast. Hij belooft Musa zich ervoor in te spannen.

13 juni 2017
Boomsma stuurt een e-mail naar de andere partijen. 'Wij zaten te denken aan een voorstel om een campagne in Amsterdam op te zetten voor zelfbeschikking, (...) maar dan wellicht wat beter in- en aangekleed.' Namens D66 reageert raadslid Meltem Kaya nog dezelfde dag. Zij vindt ook dat de Rotterdamse campagne wel wat beter kan.

Kaya is al langer bezig met het onderwerp en wil eerst een conferentie over het onderwerp afwachten. 'Daarom had ik Musa ook al benaderd om kennis te maken. Ik zou dat graag afwachten en vanuit de inhoud het onderwerp benaderen. (...) We komen vast tot iets moois samen. Ik dacht qua planning aan na het reces en niet nu tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota,' reageert ze.

16 juni 2017
Musa heeft een gesprek met One Big Agency, het reclamebureau waarmee zij ook de Rotterdamse campagne had willen uitvoeren. Dat bleek niet mogelijk, omdat Rotterdam samenwerkingsafspraken heeft met een aantal andere bureaus. One Big Agency heeft meegewerkt aan de I Amsterdamcampagne. Musa en One Big Agency spreken af een pitch uit te werken voor een nieuwe variant van de postercampagne.

20 oktober 2017
Musa dient haar plan voor de campagne per mail in bij de ambtenaar met wie ze eerder het gesprek heeft gevoerd. De kosten raamt ze in haar voorstel op 25.000 euro.

3 november 2017
Telefonisch krijgt Musa te horen dat haar aanvraag niet zal worden gehonoreerd. "Er werd mij gezegd dat men het onderwerp te heftig vindt en dat er ambtelijk en politiek geen draagvlak voor zou zijn," vertelt ze.

Per mail krijgt zij de formele afwijzing van de gemeente: 'Er is op dit moment geen behoefte aan een groots opgezette campagne.' Wel wil de ambtenaar in kwestie over andere vormen nadenken, want er is wel behoefte aan aandacht voor het onderwerp. De ambtenaar vraagt Musa om een nieuw voorstel te doen.

21 december 2017
Bij het televisieprogramma De tafel van Thijs onthult Musa dat de gemeente Amsterdam de campagne heeft geweigerd. "Dat is niet gelukt, want Amsterdam zei dat ze dit te heftig vonden," klaagt Musa.

25.000

Shirin Musa dient per mail een voorstel in voor een campagne die 25.000 euro kost.

Later die avond voegt Musa er via sociale media aan toe dat D66-wethouder Simone Kukenheim en D66-raadslid Meltem Kaya het plan zouden hebben tegengehouden. 'D66=dwarsligger,' twittert Musa na de uitzending. Er ontstaat ophef, nieuwsblogs als The Post Online koppen: 'D66 Amsterdam weigerde postercampagne.'

22 december 2017
Simone Kukenheim (D66) is furieus om het verwijt dat de campagne te heftig zou zijn voor de hoofdstad. "Onzin, dit is helemaal niet te heftig voor Amsterdam. Er is nooit een subsidieaanvraag opgestuurd, ik nodig Shirin Musa uit om het opnieuw in te dienen." Ook D66 is dan al om.

Die avond laat D66-leider Reinier van Dantzig in een gezamenlijk radio-interview met Musa weten dat de voorgestelde postercampagne wat hem betreft wél een goed idee is.

Hij zegt dezelfde voorwaarde als Kaya te stellen: dat er wel een Amsterdamse draai aan gegeven moet worden, onder meer door de doelgroepen erbij te betrekken en bijeenkomsten over het onderwerp te organiseren.

2 januari 2018
Shirin Musa laat Het Parool weten liever niet mee te werken aan een reconstructie. "Ik wil geen ruzie, het moet geen partijpolitieke discussie worden."

8 januari 2018
Ook de Partij van de Ouderen en de Partij voor de Dieren zijn om en willen de campagne in Amsterdam. Samen met D66, VVD en CDA is zo een nipte meerderheid ontstaan voor het plan van Musa, dat mogelijk nog voor de zomer leidt tot posters in de bushokjes.

Lees ook: 'Poster zoenende moslima en joodse jongen werkt averechts'

Shirin Musa Beeld .
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden