Elk modehuis zijn eigen filmpjes

Modefilmpjes die een merk of collectie aanprijzen zijn the hottest new accessory. Worden papieren modeadvertenties in de toekomst overbodig? PS Stijl vroeg Mark Moorman (filmrecensent), Joost Vandebrug (modefotograaf) en Marit Simons (eigenaar modellenbureau) om vijf modefimpjes te bekijken en te becommentariëren.



Prada 'Fever'. Regisseur en filmer Steven Meisel
Simons: ''De modellen zijn Miranda Kerr, Daria Strokous, Valerija Kelava en Angela Lindvall - een volwassen vrouw die al meer dan tien jaar modellenervaring heeft. Ze speelt de hoofdrol als zangeres in een nachtclub. Het is duidelijk dat ze als ervaren model precies weet wat er van haar verwacht wordt, ze zet de rol goed neer.''

Vandebrug: ''Steven Meisel is een wereldberoemde modefotograaf. Tsja, hoe dit gedaan is... door een fotograaf met een filmcamera en een heel goede editor.''

Moorman: ''Het is een heel gestileerd filmpje zoals er op MTV en YouTube veel voorbijkomen. Zou het model echt zingen? Het idee van fotomodellen die acteren komt veel voor, de ene keer geslaagder dan de andere keer. Charlize Theron was een bekend model en is een goede actrice. Modellen zijn gewend aan de camera, ben je een goed model, dan kun je elk personage spelen.''



Miu Miu. Mert Alas en Marcus Piggott. Onlangs onthulde een model uit de video dat Madonna mee zou hebben geregisseerd.
Simons: ''Modellen Ginta Lapina, Siri Tollerod, Daphne Groeneveld en Lindsey Wixson zien eruit alsof ze samen een moderne girlband vormen. Ik denk dat dit een jonge generatie erg aanspreekt.''

Vandebrug: ''Ik zie geen verhaallijn. Mert Alas en Marcus Piggott zijn te gekke fotografen, maar hoeven blijkbaar geen geloofwaardige filmpjes te kunnen maken.''

Moorman:'' Vooral de snelle montage valt op.''

Simons: ''Op dit moment zie ik vaak dat de regisseur en editor er grotendeels voor opdraaien om het beeld interessant te maken door middel van nabewerking en veel wisselende shots. Hoewel dat ook kan komen door het feit dat we meer en meer nodig hebben om ons oog te prikkelen. Simpele portretfotografie zien we tenslotte ook niet veel meer in de mode.''



Missoni. Regisseur Kenneth Anger.
Simons: ''Zo'n beetje de hele familie Missoni speelt in dit filmpje.''

Vandebrug: ''Deze film was ook geselecteerd voor A Shaded View on Fashion Film. Wat de verhaallijn betreft is er geen chronologisch verhaal zoals je dat van reguliere films zou kunnen verwachten. Het is mooi gedaan, experimenteel, daar hou ik erg van.

Moorman: ''Anger is een bekende regisseur. Met veel beelden over elkaar geprojecteerd ziet het er uit als een ouderwets experimenteel filmpje. Eerlijk gezegd vind ik het eerder ouderwets dan dat het nieuw oogt; de vroege dagen van de experimentele cinema.''



Yves Saint Laurent. Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin.
Simons: ''Het model is Daria Werbowy, een goed model met een leven naast de mode, dit maakt haar een geschikt model voor chique modehuizen. Mooi filmpje.''

Vandebrug: ''Dit is gefilmd met een highspeed camera en dat maakt de wereld inderdaad mooier.''

Moorman: ''Hier is goed over nagedacht. Het concept is ontzettend helder en goed uitgevoerd, het heeft iets spannends. Er wordt iets over het merk gezegd. Ze laten zien dat het steeds weer een en dezelfde vrouw is die in staat is om op steeds verschillende manieren fabulous van de trap af te dalen. Ook goed dat het logo onder de beelden wordt gelegd en tussen de beelden doorflitst, het is zo'n bekend logo dat het op je netvlies blijft hangen.''



Alexander Wang. Craig McDean.
Simons: ''Het model in dit hippe underground clubscenefilmpje is de verleidelijke Abbey Lee Kershaw. Ze is jong, heeft Australische hippie-roots en lust wel een feestje, een rol als deze is haar op het lijf geschreven.''

Vandebrug: ''Craig is net als Inez van Lamsweerde van origine fotograaf. Een verhaallijn kan ik niet echt ontdekken en van de techniek ben ik niet onder de indruk. Het lijkt ook nog eens erg op de trailer van de tv-serie Skins.'' (GEORGETTE KONING)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden