Elektrische megatruck bevoorraadt voor het eerst supermarkt

Een Europese primeur: vanaf vrijdag bevoorraden elektrische trucks met aangekoppelde trailers enkele Amsterdamse supermarkten. Het is de eerste keer dat grote elektrische vrachtwagencombinaties voor dat doel worden gebruikt.

De elektrische truck is milieuvriendelijk én stiller. Beeld Rink Hof

Het gaat om een proef waarbij drie elektrische en twee plug-in hybride vrachtwagens met een aanhanger worden ingezet. De proef moet uitwijzen hoe uitstootvrije transportmiddelen in de toekomst intensief kunnen worden ingezet in de stad.

Voor het zware goederenvervoer zijn vooralsnog nauwelijks oplossingen beschikbaar. De vrachtauto's worden ingezet voor de bevoorrading van filialen van Albert Heijn. Het project loopt twee jaar en is een samenwerking met DAF Trucks, transportbedrijven Simon Loos en Peter Appel en TNO.

70 kilometer
De trucks hebben een actieradius van 110 kilometer, wat niet voldoende is om de hele dag onafgebroken te rijden, vertelt Peter Leegstraten, die het project namens Albert Heijn initieert.

"Vanuit ons distributiecentrum in Zaandam gaan de trucks naar een of twee filialen in en om Amsterdam. Daarbij wordt een afstand van ongeveer 70 kilometer volledig elektrisch afgelegd."

Gaandeweg de dag moeten de trucks worden opgeladen, voegt collega Alannah van 't Hoenderdaal toe. "Dat moet snel gebeuren, het liefst binnen de pauzes van de chauffeurs. De batterijen worden ongeveer een half uur opgeladen op een snellaadplein op het distributiecentrum. De energie is binnenkort afkomstig van zonnepanelen die speciaal om deze reden worden geplaatst."

Drukte
Ronkende vrachtwagens in stedelijke gebieden worden als onwenselijk gezien, hoewel moderne trucks die voldoen aan de Euro 6-normen al minder vervuilend zijn dan veel scooters. Leegstraten: "Waar mensen wonen, is behoefte aan producten en moeten winkels worden gevuld. De houding is soms: alles moet er zijn, maar het mag er niet komen. Elektrische trucks kunnen een oplossing zijn."

De verwachting is dat de toenemende drukte in de stad geen probleem hoeft te vormen, zegt Van 't Hoenderdaal. "Met elektrische auto's trucks rijden gaat prima in de stad." Bovendien is er nog een voordeel. "Het biedt mogelijkheid om meer in de dagranden te gaan beleveren vanwege het stille karakter van de trucks."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden