Elektrische auto verbruikt vaak te veel benzine

Uit onderzoek blijkt dat elektrische auto's vaak niet op de juiste manier worden gebruikt en daardoor vaak veel meer benzine verbruiken dan volgens de fabrieksnorm zou moeten.

Een oplaadplaats voor elektrische auto's. Beeld REUTERS
Een oplaadplaats voor elektrische auto's.Beeld REUTERS

Op verzoek van de NOS maakte leasemaatschappij Arval een overzicht van het brandstofverbruik van de zogeheten 'stekkerhybrides'. Daaruit blijkt dat de auto's gemiddeld 80% te veel brandstof verbruiken.

Arval onderzocht de prestaties van de Opel Ampera, de Chevrolet Volt en de Prius-plug-in van Toyota. De auto's, die ook via een oplaadpaal kunnen worden opgeladen, zouden volgens de fabrieksnormen zeer zuinig zijn. De Toyota zou 2,2 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken, de Ampera en de Volt nóg minder: 1,6 liter. Omgerekend is dat een verbruik van 1 op 62,5.

Maar de meeste rijders halen dat bij lange na niet. Slechts twee van de zestien Priusrijders scoorden op of onder de norm, bij de Ampera en de Volt was dat slechts 31 procent. Dat de Ampera en de Volt iets beter scoren is te verklaren omdat de actieradius hoger ligt dan bij de Prius, die maar 20 kilometer elektrisch kan rijden. De beste chauffeur reed in een Ampera en reed 250 kilomter op 1 liter benzine. De slechtste chauffeur verbruikte 7,8 liter benzine voor 100 kilomter, dat staat gelijk aan 1 op 13.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden