Plus

El Olivo is een zoete zomerfilm

Icíar Bollaín's El Olivo is een fijne, zoete, zij het niet al te toonvaste zomerfilm, vol luchtige en zelfs komische scènes.

El Olivo gaat eerder over het ­verbond tussen een oude man en een jong meisjeBeeld -

Wie geld wil verdienen, zal de nostalgie moeten weerstaan. Alma's familie zat lang in haar maag met hun tweeduizend jaar oude olijfboom. Hij leverde niets meer op. Mensen stellen zich tevreden met goedkope olijfolie uit de supermarkt.

De boom werd ­jaren geleden voor 30.000 euro ­verkocht. Sindsdien doet Alma's opa er het zwijgen toe. Zijn zoons vinden hun vader een lastpak, maar zijn kleindochter Alma begrijpt hem. Als zijn toestand verslechtert, besluit ze de boom op te sporen.

El Olivo is een fijne, zoete, zij het niet al te toonvaste zomerfilm. In flashbacks zien we hoe ­Alma als kind met haar opa in de prachtige boom klimt en schreeuwend in zijn takken hangt voordat een hijskraan hem met wortel en al uit de grond trekt.

Weemoed
De volwassen Alma, gespeeld door Anna Castillo, ontdekt dat de boom tegenwoordig in de lobby van een Duits energiebedrijf staat. Ze liegt tegen een vriend en tegen haar oom dat ze hem gratis kunnen ophalen. Dat is het begin van een bizarre, schijnbaar kansloze roadtrip naar Düsseldorf.

De scènes onderweg zijn even aangenaam als het begin, maar wel veel luchtiger. Komisch zelfs. Anna Castillo, wier jonge ogen overlopen van weemoed, is daarin wat minder op haar plaats. Later is de actrice weer in haar element als Alma huilend boven in de boom zit, omringd door verwarde beveiligers van het energie­bedrijf. Een fantastisch beeld.

El Olivo
Regie Icíar Bollaín
Met Anna Castillo, Javier Gutiérrez, Pep Ambròs
Te zien in Filmhallen, Ketelhuis

Dat energiebedrijf is natuurlijk een metafoor voor de kille, moderne tijd waarin de boom een baken van warmte voorstelt. Toch is dit niet per se een vroeger-was-alles-beter­verhaal.

El Olivo gaat eerder over het ­verbond tussen een oude man en een jong meisje, melancholische zielen ­in een maatschappij die louter ­gericht is op vooruitgang. Maar het ­goede ­willen behouden - zo laat het fraaie slot zien - betekent niet ­automatisch dat je de toekomst ­verloochent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden