Plus

El Abrazo De La Serpiente is een intrigerende zoektocht

Amerikaanse onderzoeker Evan volgtde voetsporen ontdekkingsreiziger Theo en sjamaan Karamakate. Door de perspectieven om te draaien, worden de Westerse Theo en Evan een stel rare snuiters.

Beeld -

De Colombiaanse film El Abrazo De La Serpiente wordt in de aftiteling opgedragen aan 'alle volken waarvan we het lied nooit zullen herinneren'. De film zelf is een kroniek van twee zoektochten naar één van die 'liederen', een verloren gewaande traditionele cultuur in het Amazonegebied. In lumineus zwart-wit en met verrassend veel humor verhaalt regisseur Ciro Guerra deze tochten langs steeds verontrustendere taferelen naar het 'heart of darkness' diep in het regenwoud.

In 1909 smeekt de doodzieke Duitse ontdekkingsreiziger Theo (Jan Bijvoet) de sjamaan Karamakate (Nilbio Torres) om hulp, het laatst overgebleven lid van een stam die door de blanke kolonisten werd uitgemoord. Samen met Theo's assistent Manduca (Yauenkü Migue) reizen ze de Amazone af op zoek naar de yakruna, een zeldzame bloem die Theo kan genezen. Veertig jaar later wordt de reis overgedaan door de Amerikaanse onderzoeker Evan (Brionne Davis). Hij laat zich in de voetsporen van zijn Duitse voorganger gidsen door de oudere Karamakate (nu gespeeld door Antonio Bolivar). De dolende sjamaan is een schim van zijn jongere zelf en lijkt in eerste instantie de eerdere reis geheel vergeten.

Exotisch perspectief
De verhalen van Theo en Evan werden door regisseur Ciro Guerra gebaseerd op de dagboeken van ethnoloog Theodor Koch-Grunberg en bioloog Richard Evans Schultes.

El Abrazo De La Serpiente

Regie Ciro Guerro
Met Nilbio Torres, Jan Bijvoet
Te zien in Eye, Filmhallen, Rialto

De opdracht in de aftiteling toont hoezeer regisseur/scenarist Ciro Guerro zich daar bewust van is. De film zelf is dan ook een bewonderenswaardige poging om die duizenden jaren oude cultuur terug te veroveren op de kolonisten die haar in enkele honderden jaren verwoestten. Het verhaal van de film mag dan gebaseerd zijn op die twee dagboeken, maar Guerro draait hun exotiserende perspectief om. De westerse teksten worden vanuit een inheemse blik beschouwd, en ineens zijn Theo en Evan de rare snuiters met idiote tradities. Het resultaat is een complexe en enerverende film, terecht voor een Oscar genomineerd, die de kijker aan de kant van Karamakate zet, en de treurnis over zijn uitgestorven volk invoelbaar maakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden