EK goed voor omzet supers

Albert Heijn heeft in totaal 24 miljoen welpies beschikbaar in de kleuren rood, wit, blauw en oranje. Foto ANP Beeld
Albert Heijn heeft in totaal 24 miljoen welpies beschikbaar in de kleuren rood, wit, blauw en oranje. Foto ANP

AMSTERDAM - Het aanhoudende succes van het Nederlandse voetbalelftal heeft supermarkten tot nu toe twintig miljoen euro extra omzet opgeleverd. De goede resultaten van het Nederlands elftal op het EK leidt tot rijen bij de kassa van de supermarkten. De uitgaven liggen nu al hoger dan tijdens de piek van het WK 2006. Vorige week haalden de supermarkten een omzet van 598 miljoen euro, meldt onderzoeker GfK.

Dit is een stijging van 7,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet had nog hoger kunnen uitvallen, als het wedstrijdschema gunstiger was uitgevallen. Doordat de wedstrijd Nederland-Frankrijk op vrijdagavond plaatsvond, viel de omzet op die dag twintig procent lager uit dan normaal.

De branche rekende op een omzet van 588 miljoen euro. Samen met de extra omzetten in de voorgaande twee weken, komt de bonus op 20 miljoen euro.

Vorige week stopte twaalf procent van alle Nederlandse huishoudens een aan het elftal gelieerd product in zijn winkelwagentje. De Oranjekoorts is nu al hoger dan tijdens de piek van het WK 2006, die lag destijds rond de achtste finale.

De aanschaf van oranjeproducten is volgens GfK vooral hoog in Noord-Brabant, Zuid-Holland, Zeeland en Gelderland. (HET PAROOL)

Bestverkochte Oranje-artikelen:
1. Page EK-verpakking
2. AH oranje Tompouces
3. Celavita oranje aardappeltjes
4. Campina oranjevla
5. Babybel mini babybel

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden