Einde voedselvinkje lijkt in zicht

De blauwe Vinkjes moeten van voedselproducten verdwijnen, van het groene valt ruim eenderde af. Dat adviseert de stichting Ik Kies Bewust die verantwoordelijk is voor het omstreden logo aan de minister.

Pakjes Cup-a-Soup met het Ik Kies Bewust-logo Beeld ap

De consumentenbond begon dit voorjaar een protestactie tegen de Vinkjes, en ook de Amsterdamse zorgwethouder Eric van der Burg riep zijn partijgenoot minister Schippers op tot een duidelijker systeem om mensen tot gezondere keuzes te bewegen. Nu ook de stichting Ik Kies Bewust, die het gezondheidslogo ontwikkelde, Schippers adviseert het systeem grondig te hervormen, lijkt het einde van het voedingslogo in de huidige vorm in zicht.

Het logo, dat op ongeveer zevenduizend producten staat, was al lange tijd omstreden. Het groene vinkje - 'een gezondere keuze' - staat op producten die in vergelijking met soortgelijke etenswaar betere basisingrediënten bevatten, bijvoorbeeld meer vezels of minder zout.

Blauw en groen
Het blauwe vinkje - 'een bewustere keuze' - staat op producten, die we eigenlijk moeten laten staan, maar die binnen de productgroep wel minder suiker of vet bevatten.

De kritiek was erop gericht dat vooral dat laatste voor heel veel mensen niet duidelijk was: consumenten dachten ten onrechte dat een het logo altijd betekent dat een product gezond is. Het ontbreken van een vinkje staat evenmin gelijk aan ongezond, want niet alle producenten doen mee.

Het is te verwachten dat de minister meegaat in het advies van de stichting. Daarnaast zal ook ongeveer eenderde van de groene vinkjes eraan moeten geloven, omdat die niet langer binnen de nieuwe Schijf van Vijf van het Voedingscentrum passen. Van de zevenduizend huidige vinkjes worden er zo nog maar zo'n 2800 zwaar genoeg bevonden.

Wantrouwen
Joop Ehrhardt van de stichting Ik Kies Bewust: "Het is wel jammer dat er zo veel wantrouwen tegenover dat blauwe vinkje was, want de samenstelling van veel producten is daardoor meetbaar verbeterd. Maar er moet een breed maatschappelijk draagvlak zijn voor zo'n keurmerk, en dat was er niet genoeg. We willen graag op zoek naar een nieuw logo, waarbij maatschappelijke organisaties en consumentenorganisaties meedoen. Dan denken we bijvoorbeeld aan de hartstichting, de consumentenbond of het diabetesfonds. We willen het hele systeem vernieuwen."

Wethouder Eric van der Burg is blij met het nieuws. "Amsterdam heeft de Consumentenbond gesteund in deze actie, omdat ik denk dat er betere methoden zijn om aan te geven of iets gezond is of niet. Het zou gemakkelijker zijn als er op alle verpakkingen een logo zou komen, waardoor producten beter te vergelijken zijn en meteen duidelijk is of iets gezond of ongezond is."

Een voorbeeld van zo'n logo is het stoplichtsysteem, dat in Engeland wordt gebruikt en waarbij ieder product al naar gelang de samenstelling een rood, oranje of groen stoplicht op de verpakking krijgt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden