Einde van koopavond in de stad is nabij

De koopavond lijkt op sterven na dood. Bezoekersaantallen lopen terug en veel mensen kiezen voor de koopzondag. Alleen de Kalverstraat weet zich aan de misère te onttrekken.

In 1977 was winkelen tijdens de koopavond nog een uitje, maar de animo is door de opkomst van de koopzondag en het online winkelen flink afgenomen.Beeld foto nationaal archief/spaarnestadphoto

De koopavond staat al langer onder druk. Landelijk daalde het aantal mensen dat op donderdag de koopavond bezoekt in drie jaar ruim dertig procent, blijkt uit onderzoek van City Traffic.

Voor kleinere winkelstraten wegen de inkomsten vaak niet op tegen de kosten; zij geven de koopavond op. Alleen de Kalverstraat ontsnapt aan deze trend: het aantal bezoekers steeg 1,5 procent sinds 2011.

In de Utrechtsestraat zal ook platenzaak Concerto vanaf volgende maand niet meer open zijn op donderdagavond. De winkel gaat zich concentreren op momenten dat er wel veel potentiële klanten in de straat zijn.

Koopzondag
Voor veel winkels is de noodzaak van een vaste koopavond verdwenen door de invoering van de goed bezochte koopzondag. Volgens Nel de Jager, winkelstraatmanager van de Haarlemmerbuurt, is het een kwestie van rekenen. 'Veel ondernemers zien dat het niet loont elke donderdagavond open te zijn tot negen uur.'

Volgens Ruud Esselink van I&O Research hebben veel mensen geen tijd meer om te winkelen op donderdagavond of doen ze hun aankopen liever online. 'Precies de helft van de Amsterdammers zegt minder vaak of veel minder vaak de koopavond te bezoeken dan vijf jaar geleden.'

Jongeren vinden de koopavond vaak nog wel interessant. 'Maar met name ouderen gebruiken liever de koopzondag. Dat kan te maken hebben met een gevoel van onveiligheid.'

Vandaag (17-07) meer in Het Parool: 'Koopavond is niet langer speciaal'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden