Einde van het Bethaniënklooster op de Wallen als muziektempel

Het Bethaniënklooster op de Wallen is begin deze maand voor 2,9 miljoen euro verwisseld van eigenaar. Dat betekent het einde van het voormalig rooms bolwerk als concertlocatie. Miljonair Allard Jakobs wil er met zijn bedrijf All Capital rond de jaarwisseling tien woningen en kantoorruimte van gemaakt hebben.

De binnentuin van het Bethaniënklooster Beeld Joris van Gennip

Na bijna dertig jaar gediend te hebben als bijzondere locatie voor klassieke concerten, jazz-optredens, trouwerijen en buurtbijeenkomsten wordt het complex uit 1462 in de Barndesteeg binnen enkele weken opgeknapt en klaargemaakt voor de nieuwe huurders. 1 september werd het koopcontract getekend, direct daarna werd het monumentale pand in de steigers gezet. 'Er moet nogal wat gebeuren', aldus Jakobs. De aannemer verwacht het in december op te leveren.

Het Bethaniënklooster valt onder Project 1012, het opschonen van de Wallen, waardoor er geen hotel in mag komen. Een galerie of andere culturele functie, eventueel met horeca erbij, had wel gekund. 'Wij hadden het liefst gezien dat het klooster een culturele bestemming kreeg, maar er was onder de vele gegadigde kopers niemand met een cultureel plan,' legt Carel Quarles van Ufford uit. Hij is directeur van de stichting Jan Pieterszoon Huis, tot voor kort eigenaar van het voormalige klooster.

Die stichting is eind jaren zeventig in het leven geroepen vanwege de grote woningnood onder muziekstudenten. Op de Barndesteeg werden tien studio-appartementen voor consveratoriumstudenten gerealiseerd. Die muzikanten zijn inmiddels vertrokken; de stichting heeft alternatieve huisvesting geregeld. Een aantal concertreeksen die in de voormalige kerkzaal zou worden gegeven, is verplaatst: het Pianoduo-festival vindt begin oktober plaats in de Amstelkerk en ook de serie Vrienden van de Kamermuziek verkast naar het Amstelveld.

Erfgoed
'De culturele sector heeft het buitengewoon zwaar en in dat kader is het te betreuren dat er een podium verloren gaat. Of het verdwijnen van deze locatie een verlies is voor Amsterdam, laat ik aan het oordeel van anderen over. Voor ons was het vooral belangrijk dat het gebouw niet verkommerd, dat het een goede toekomst krijgt', aldus Quarles van Ufford.

Daarom is Quarles van Ufford blij met de heer Jakobs als koper. 'We hebben een aantal panden bezocht die in zijn beheer zijn, en waren onder de indruk van hoe respectvol daar wordt omgegaan met het erfgoed.' Jakobs is eigenaar van het handelshuis All Options op de Herengracht. In 2007 kocht hij met zijn bv voor acht miljoen euro jeugdtheater De Krakeling, ingeklemd tussen de Marnixstraat en de Leidsekade. Daarnaast is hij eigenaar van een aantal panden op de Herengracht en de Keizersgracht.

Jakobs: 'Wij investeren vaker in panden met een culturele bestemming en ook doen aan liefdadigheid binnen de culturele sector.' Jakobs is naast het complex op de Barndesteeg 'bezig' met nog een pand in het Wallengebied, maar kan daar nog niets over vertellen. 'Op dit moment duikt iedereen over elkaar heen om vastgoed in Amsterdam op te kopen.'

Gevallen vrouwen

In de middeleeuwen besloeg het klooster voor ‘gevallen vrouwen’ een groot perceel tussen de Bloedstraat, Oudezijds Achterburgwal, Oude Hoogstraat en Kloveniersburgwal. Daarvan is tegenwoordig alleen nog de noordvleugel in de Barndesteeg over.

Eind jaren tachtig werd de voormalige schuilkerk na een grote opknapbeurt een concertzaal, nadat monumentenbeschermer Geurt Brinkgreve het in de jaren zeventig had gered van de sloop. Op de bovengelegen verdiepingen kwamen tien appartementen voor conservatoriumstudenten. Die zijn inmiddels vertrokken. Tot voor kort werden concerten gegeven in de gerestaureerde kerkzaal. De vijftiende-eeuwse crypte was een jazzpodium.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden