Einde gratis webnieuws in zicht

Bestuursvoorzitter Mathias Döpfner van krantenuitgever Axel Springer maakte dinsdag bekend voortaan geld te vragen van lezers die nieuws via de pc of het mobieltje tot zich nemen. Foto EPA

AMSTERDAM/BERLIJN - De grootste krantenuitgever van Europa, het Duitse Axel Springer (Bild Zeitung en Die Zeit), opent de aanval op de verspreiding van gratis nieuws via internet. Bestuursvoorzitter Mathias Döpfner maakte dinsdag bekend voortaan geld te vragen van lezers die nieuws via de pc of het mobieltje tot zich nemen. Bild en Die Zeit komen als betaalde digitale edities beschikbaar op de iPhone van Apple.

Döpfner stelt dat 'lezers eeuwenlang bewezen hebben bereid te zijn te betalen voor attractieve inhoud'.

Hiermee schaart Springer zich achter het initiatief van krantentycoon Rupert Murdoch, eigenaar van The New York Post, The Wall Street Journal en The Times. Hij riep in augustus alle grote uitgevers op te stoppen met de weggeefcultuur op internet. Zijn Times en Sunday Times rekenen vanaf komend voorjaar één euro voor een dagpas.

Murdoch en Springer hebben ook Google als formidabele tegenstander. Deze webzoekdienst leidt zijn bezoekers gratis door naar nieuwsberichten uit kranten. Op zijn website verdient Google aan de verkoop van advertenties bij die berichten, terwijl de kranten de kosten dragen voor het vergaren van het nieuws.

Vorige week deed Google onder druk van de uitgevers -een klein beetje- water bij de wijn. Het beloofde dat het zijn webbezoekers nog maar vijf krantenberichten per dag gratis zal voorschotelen. Dan volgt de melding zich te abonneren bij die krant. Die vijf keer is niet zomaar gekozen: een organisatie van 1500 Amerikaanse kranten berekende onlangs dat een bericht op een Amerikaanse webkrant gemiddeld 4,4 keer gratis gelezen wordt.

Google kan alleen bij die krantenberichten komen, omdat de krantensites hun inhoud openbaar indexeren. Zouden ze dat niet doen, dan worden zij onzichtbaar op internet.

Murdoch heeft gedreigd die indexaties te staken, waardoor Google met lege handen zou staan, reden voor de zoekdienst zich enigszins inschikkelijk te tonen.

Dat de grootste uitgever van Europa Murdoch nu steunt, wil nog niet zeggen dat de kranten hun problemen met dalende papieren oplagen de baas zijn. Het is allerminst zeker dat de consument wil betalen voor nieuws op internet.

Toen The New York Times in 2005 begon 7,95 dollar per maand te vragen voor toegang tot columns en het webarchief, bleken maar 227.000 lezers hiertoe bereid -tegenover 13 miljoen lezers van de gratis krant.

In 2007 stopte de krant de leesheffing, omdat de besloten site amper nog adverteerders trok. Inmiddels wil de krant toch weer een heffing voor nieuws op mobieltjes. (MARC LAAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden