Eind 2015 het heelal in met Michiel Mol's ruimteschip

Het zal niet lang meer duren voordat particulieren de ruimte in kunnen. Het Amsterdamse bedrijf SXC van ondernemer Michiel Mol wil volgend jaar de eerste klanten buiten de dampkring schieten. Ticketprijs: ongeveer zeventigduizend euro.

Liza van Lonkhuyzen
Michiel Mol Beeld Mats van Soolingen
Michiel MolBeeld Mats van Soolingen

De ruimtedroom van Mol, oprichter van internetbedrijf Lost Boys en investeerder in onder andere de Formule 1, krijgt vandaag een nieuwe impuls. SXC kondigt een fusie aan met het Amerikaanse XCOR, opgericht door ex-topmannen van ruimtevaartorganisatie Nasa.

Zes minuten gewichtsloos
Het fusiebedrijf belooft klanten in de herfst van volgend jaar de ruimte in te sturen, in een kruising tussen een gewoon vliegtuig en een space­shuttle. De passagier zal dan zes minuten in gewichtloze toestand honderd kilometer boven de aarde vliegen. Wie zo hoog is gekomen, mag zich officieel astronaut noemen. Inmiddels zijn al meer dan 250 ruimtetickets verkocht.

In de Mojavewoestijn in Californië in de VS, ook wel de Silicon Valley van de ruimtevaart genoemd, bouwen diverse bedrijven, waaronder XCOR, koortsachtig raketten om als eerste commerciële ruimtevluchten aan te bieden. Virgin Galactic, het bedrijf van de Britse miljardair Richard Branson, zegt daarbij voorop te lopen. Bransons ruimtereizen moeten dit jaar al beginnen.

Oranje
Mol is sinds 2010 bestuursvoorzitter van ruimtebedrijf Space Expedition Corporation (SXC) in Amsterdam, dat werd opgericht door de voormalige luchtmachtofficieren Harry van Hulten en Ben Droste. SXC beloofde vorige week de hele Oranjeselectie een ruimteticket, op voorwaarde dat Nederland wereldkampioen wordt.

XCOR en SXC dromen verder dan het vervullen van ruimtewensen. Mol denkt dat ruimtevaart voor iedereen de gangbare manier zal worden om zich over grote afstanden te verplaatsen. Boven de dampkring kost vliegen geen brandstof meer en duurt een rondje rond de aarde maar ongeveer twee uur. De KLM van de toekomst noemt het bedrijf zichzelf hoopvol.

Vandaag in Het Parool: 'De heelalgekte van Michiel Mol'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden