Eigentijdse muziek de nek omgedraaid

AMSTERDAM - In de vierjaarlijkse dans om de subsidies gaan dit jaar harde klappen vallen in de sector eigentijdse gecomponeerde muziek.

Als de conceptadviezen van de commissie muziek van het Nederlands Fonds voor Podiumkunsten+ (het nieuwe cultuurfonds voor muziek, dans, theater, en - daar staat het plusteken voor - de componisten in Nederland) daadwerkelijk door minister Plasterk worden opgevolgd, is dat vernietigend nieuws voor onder andere het Asko-Schönberg Ensemble, het Ives Ensemble, Orkest De Volharding, het Mondriaan Kwartet en het Maarten Altena Ensemble.

Het Asko-Schönberg moet dan 66 procent van zijn structurele subsidie inleveren en de overige genoemde ensembles krijgen zelfs helemaal niets meer, waarmee ze acuut in hun voortbestaan worden bedreigd. Daarmee dreigt een kaalslag zonder weerga in een Nederlandse cultuursector die wereldwijd grote faam geniet. Het Asko-Schönberg Ensemble behoort in de internationale ensemblewereld tot de top, het Ives Ensemble en het Mondriaan kwartet behoren al sinds jaar en dag tot de smaakmakers in het Nederlandse muziekleven en hebben ook over de grenzen een serieuze reputatie, en Orkest De Volharding en het Maarten Altena Ensemble voegen een geheel eigen kleur toe aan het palet.

Pikant is nu dat de conceptadviezen van de commissie muziek krachtig worden bekritiseerd door een ander orgaan binnen het Nederlands Fonds voor de Podiumkunsten+, namelijk de leden van de commissie compositie, waarin pianist Gerard Bouwhuis, musicoloog Roeland Hazendonk, Asko-directeur Willem Hering, componisten Richard Rijnvos en Klaas de Vries en slagwerkster Peppie Wiersma zitting hebben.

Woordvoerder Roeland Hazendonk heeft harde kritiek op het werk van de commissie muziek. In een brief aan George Lawson, de voorzitter van de Raad van bestuur van het NFPK+, schrijft de commissie compositie dat de sector Nieuwe Muziek onevenredig hard wordt getroffen. 'Voor het Nederlandse muziekleven zou dit een enorme verarming betekenen, zowel waar het betreft de zo veel geroemde diversiteit van het aanbod als aangaande de even algemeen bejubelde kwaliteit van het gebodene. De ensembles die getroffen dreigen te worden, kunnen geen van alle hetzelfde aanbod en dezelfde kwaliteit bieden als hun meerjarige subsidiëring zo wordt aangetast.'

Hazendonk c.s. zetten ook vraagtekens bij de deskundigheid van de commissie muziek. 'Wij menen dat er in de door het NFPK+ aangezochte commissie muziek onvoldoende expertise is vertegenwoordigd inzake de sector Nieuwe Muziek waardoor de inzichten van de commissie het gezaghebbende karakter missen dat ervan verwacht mag worden.'

Hazendonk: "Minister Plasterk heeft gezegd dat hij 'excellentie' en 'internationale allure' wil bevorderen. Maar hoe krijg je excellentie als die niet bij de beoordelaars aanwezig is?"

In de commissie muziek zitten nu Roland Kieft, Bertho Driever, Ernst Houdkamp, Marcel Kranendonk, Betti Plug, Erwin Roebroeks, Francis de Souza en Dennis Winter, waarover Reinbert de Leeuw, dirigent van het Asko-Schönberg Ensemble naar verluidt zei: "Knap dat ze een commissie hebben weten samen te stellen waarvan ik maar één naam ken." (Die naam is Roland Kieft, ex-dirigent, nu eindredacteur Avro Radio 4.) Hazendonk: "Kieft heeft een rol gespeeld in het terugdringen van het aandeel nieuwe muziek op de radio. Radio 4 is nu een bejaardenzender geworden. En ook het levende muziekklimaat in Nederland dreigt nu te worden ver-avro'd."

Hazendonk vraagt zich af wie van de leden ooit een concert met nieuwe muziek heeft bijgewoond. "Dat is ook ter tafel gekomen bij de gesprekken die het fonds met de betrokken ensembles heeft gevoerd. En toen zei George Lawson: 'Ja, maar de commissie heeft wel inzage gehad in de rapportages van de Raad voor Cultuur.' Ja hallo! Dan zeg je toch, we hebben er zelf geen verstand van, maar gelukkig zijn er nog anderen die dat wél hebben!"

De conceptadviezen van de commissie muziek staan ook haaks op de adviezen die de commissie compositie heeft verstrekt, aldus Hazendonk, wat tot vreemde situaties gaat leiden. "Wij hebben in het voorjaar 'ja' gezegd tegen componisten die stukken wilden schrijven voor ensembles die nu in hun voortbestaan worden bedreigd. Die stukken zullen dus nooit worden gespeeld. De volgende stap is dan dat al die componisten niet eens meer voor die ensembles kúnnen schrijven, want die groepen bestaan dan niet meer. En de beste componisten zullen er het meest onder lijden. De Louis Andriessens, Klaas de Vriezen, Richard Rijnvossen, Michel van der Aa's - die gaan het voelen." (ERIK VOERMANS)

Foto www.asko-ensemble.nl Beeld
Foto www.asko-ensemble.nl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden