Eigenaar winkelcentrum betaalt voor terugkeer buslijn 62

De eigenaar van Groot Gelderlandplein gaat zelf het busvervoer naar het winkelcentrum betalen. Het GVB neemt de uitvoering op zich.

null Beeld Floris Lok
Beeld Floris Lok

De bushaltes waren niet rendabel en werden opgeheven, maar nu springt het bedrijfsleven in het gat dat het GVB achterlaat. Vanaf volgende week rijdt de nieuwe Gelderlandpleinlijn, verzorgd door het vervoerbedrijf maar op kosten van de eigenaar van een winkelcentrum, de gehele dag gratis langs een deel van de haltes waar tot vorig jaar nog bus 62 reed.

Kroonenberg Groep, eigenaar van onder meer winkelcentrum Groot Gelderlandplein, gaat samen met het GVB, dat onder meer de chauffeurs levert, de nieuwe busdienst bekostigen. Hoewel de chauffeurs worden aangestuurd door het GVB en werken in een GVB-uniform, wordt hun loon betaald door Kroonenberg. Het is de eerste publiek-private samenwerking in het openbaar vervoer. Ook stadsdeel Zuid en de Stadsregio zijn erbij betrokken.

'Blij en opgelucht'
Rond de lunch en tijdens de avondspits rijden de busjes met ruimte voor twintig personen hoogfrequent (iedere vijf minuten) heen en weer tussen de Zuidas en het winkelcentrum. Gedurende de rest van de dag rijdt de Gelderlandpleinlijn ieder half uur een grotere ronde door Buitenveldert. De nieuwe lijn wordt volledig opgenomen in de dienstregeling van het GVB en is ook opgenomen in de GVB-app en in de app van 9292.

Volgens directeur Lesley Bamberger van Kroonenberg stapt hij niet in het openbaar vervoer om er veel geld aan over te houden. 'Er is geen verdienmodel, het is ons erom te doen het Gelderlandplein goed bereikbaar te maken. We dachten aan iets als een Opstapper, maar wij hebben niet heel veel verstand van het exploiteren van een buslijn; het GVB heeft dat wel.'

Toen vorig jaar bekend werd dat een serie haltes van lijn 62 sneuvelde, stak een storm van protest op. Met name oudere inwoners van Buitenveldert stelden dat het winkelcentrum, waar onder meer ook een huisartsenpost zit, voor hen onbereikbaar werd. Jerry Straub van actiecomité 'Red bus 62' is zeer enthousiast. 'We zijn blij en opgelucht dat er een oplossing is. Hier hebben we verlangend naar uitgekeken.'

Commerciële motieven
Bamberger zegt in eerste instantie commerciële motieven te hebben: hij wil personeel van de Zuidas tijdens de lunchpauze en na het werk gemakkelijk op het Gelderlandplein krijgen. 'Maar we hebben toch besloten de busjes de hele dag te laten rijden, zodat ook bewoners van Buitenveldert en scholieren er gebruik van kunnen maken. Wij slaan zo twee vliegen in één klap.'

Ook het GVB is blij met de samenwerking. Volgens het vervoerbedrijf was het vorig jaar onmogelijk om de haltes in de lucht te houden, omdat er simpelweg véél te weinig passagiers waren die er in- en uitstapten. GVB-directeur Alexandra van Huffelen: 'We zouden het liefst helemaal nergens haltes opheffen, maar de ov-subsidie wordt fors teruggeschroefd de komende jaren. Juist deze samenwerking biedt kansen voor de toekomst.'

null Beeld CvW/Het Parool
Beeld CvW/Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden