Eigenaar Gazelle wil eigenaar Batavus kopen

Zit de grootste fietsenmaker ter ­wereld straks in Amsterdam? Pon, met Gazelle en het Amsterdamse Union nu al een flinke in de rijwielmarkt, doet een bod op fabrikant ­Accell van Batavus en Sparta. 

Beeld anp

Pon, vooral bekend als importeur van auto's uit de Volkswagengroep, probeert al bijna een maand Accell voor ruim 825 miljoen euro van de beurs te kopen. En dat terwijl Accell, met jaarlijks 1,5 miljoen fietsen en een omzet van ruim 1 miljard euro, een stuk groter is dan Pon.

Pons fietsendivisie leverde vorig jaar 800.000 rijwielen af, goed voor een omzet van 700 miljoen euro. Het samengaan is niet geheel vrijwillig.

Onduidelijk
Toch staat Accell niet helemaal afwijzend tegenover het bod dat Pon 17 maart heeft gedaan. Commissarissen en bestuur overleggen met de kaper zonder zich uit te spreken over het bod.

Ook is niet duidelijk of de bieder al in de boeken van Accell mag kijken. Over de voortgang van de gesprekken zwijgen beide partijen. En Pon is duister over de redenen van de bieding.

Anders dan 'een uitstekende strategische fit' en de vorming van 's werelds leidende fietsbedrijf, 'dat voldoende omvang heeft om op lange termijn een winnaar in de fietsenindustrie te worden', komt Pon publiekelijk niet.

Dwars
Het samenvoegen van zo veel fietsmerken - in een aantal Europese landen, waaronder Nederland, zijn beide bedrijven marktleider en nummer twee - zal tot monopoliebezwaren leiden.

In de VS zitten beide fabrikanten elkaar dwars op het gebied van sportfietsen met merken als Raleigh (Accell) en Cervélo (Pon).

Ook de gevolgen voor de fietsfabrieken zijn onduidelijk. Zo fabriceren Pons Gazelle en het vijf jaar geleden overgenomen Union in het Gelderse Dieren en worden Accellmerken Sparta, Batavus, Koga en Loekie in Heerenveen in elkaar gesleuteld.

De FNV toonde zich dinsdag bezorgd over de werkgelegenheid.

Pon, dat naast auto's en fietsen ook in zwaar materieel - autobanden (Continental), scheepsmotoren en elektrotechniek - actief is, zit nu nog in ­Almere, maar verhuist zijn hoofdkantoor in de loop van het jaar naar het oudste van de twee 'Citroënpanden' bij het Amsterdamse Stadionplein.

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden