Eigenaar 'beste kaaswinkel van de stad' verzon titel zelf

Verkozen tot de beste kaaswinkel van de stad! Flyers met die beloftevolle kreet worden uitgedeeld bij Amsterdam Cheese Company, een keten van vier toeristische kaaswinkels in het centrum. Bij navraag blijkt een dergelijke verkiezing helemaal niet te bestaan.

De flyer van Amsterdam Cheese CompanyBeeld Maarten Brante

Quirijn Kolff, de eigenaar van de kaasketen, die behalve verschillende soorten Goudse - geiten- en smaakjeskazen ook dingen als Delftsblauw servies en Very Dutch Stroopwafels verkoopt, noemt de uiting 'een commerciële knipoog.'

"Ik denk dat er heel veel ondernemers zijn die technisch gezien niet zijn wat ze zeggen te zijn. Als je zoiets leest, zonder bronvermelding, dan neem je zo'n uitspraak toch sowieso al met een korreltje zout? Dat doe ik in ieder geval wel. Want tja, verkozen door wie? Ik zou toch ook verkozen kunnen zijn door mijn eigen personeel? Dat zou toch kunnen, in theorie?"

'Promotieonderzoek'
En, meldt Kolff, er is weliswaar geen echte verkiezing geweest, maar er bestaat wel degelijk onderzoek dat uitwijst dat zijn kaaswinkel het beter doet dan de anderen: "We zijn benaderd door iemand van de UvA die een promotieonderzoek naar klanttevredenheid deed. Daar kwamen allerlei resultaten uit, onder andere dat onze klanten heel tevreden zijn over assortiment en service. Ook vergeleken met andere kaaswinkels waar veel buitenlandse toeristen komen, zoals Henri Willig en Old Amsterdam."

Hij wil het onderzoek overigens niet opsturen, "want dat was een intern onderzoek." Toch begrijpt de kaasboer dat dit onderzoek vertalen naar 'Voted Best Cheese Shop in Amsterdam!" niet helemaal eerlijk is.

Kort door de bocht
"We zijn misschien wat kort door de bocht geweest", geeft hij toe. En daarom zal hij de tekst van de flyers verwijderen. Misschien maar beter ook, want navraag leert dat de Uva in ieder geval niet op de hoogte is van het voornoemde onderzoek naar de klanttevredenheid bij kaaswinkels.

"Promotie-onderzoek is bovendien per definitie altijd openbaar, behalve als er een afspraak is met een wetenschappelijk tijdschrift of iets dergelijks," aldus een woordvoerder van de universiteit. "Dat lijkt me in dit geval niet waarschijnlijk."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden