Egyptische rechter verbiedt satellietbedrijf doorgifte Al-Jazeera

Het Egyptische satellietbedrijf NileSat moet de doorgifte van de lokale tak van nieuwszender Al-Jazeera over zijn satellieten staken. Dat heeft een Egyptische rechtbank vandaag bepaald.

Journalisten van Al-Jazeera tijdens een rechtszaak in Caïro. Beeld getty
Journalisten van Al-Jazeera tijdens een rechtszaak in Caïro.Beeld getty

NileSat zegt echter niets te kunnen doen, omdat Al-Jazeera Mubasher Misr via een Franse satelliet uitzendt.

Volgens de rechter verspreidt Al-Jazeera Mubasher Misr verzonnen nieuws om zo aan te zetten tot geweld. Bovendien zou de nieuwszender deel uitmaken van een 'internationale samenzwering die tot doel heeft het land te verdelen'.

Spreekbuis
Egypte heeft het al langer op Al-Jazeera gemunt en arresteerde meerdere journalisten van de zender. Volgens de Egyptische machthebbers is Al-Jazeera niets meer dan een spreekbuis van de Moslimbroeders.

Sinds de militaire machtsovername, waarbij generaal al-Sisi de eerste democratisch gekozen president van Egypte Mohammed Morsi afzette, hamert het regime op de dreiging van islamitisch terrorisme, volgens het regime het werk van de inmiddels verboden Moslimbroederschap.

Qatar
De nieuwszender wordt gefinancierd door de autoriteiten van Qatar, die de Moslimbroederschap een warm hart toedragen. Maar Al Jazeera wijst beschuldiging van partijdigheid van de hand.

Onder de vele journalisten die worden vervolgd in het kader van het onderdrukken van de broederschap is ook een Nederlandse journaliste die in Caïro woonde, Rena Netjes. Zij wist met hulp van de Nederlandse ambassade uit Egypte te ontkomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden