Effect van een goede recensie: 'Er waren direct meer reserveringen'

Sinds jaar en dag recenseert PS Het Parool horeca in de stad: Gilles van der Loo beoordeelt restaurants, Monique van Loon geeft haar mening over thuisbezorgde maaltijden. Drie restauranteigenaren over wat een positieve recensie in Het Parool voor hun zaak deed.

Bij Bar Alt trokken ze een flesje open na de goede recensie in Het Parool Beeld Eva Plevier

Bar Alt: 'We hebben een flesje opengetrokken'
Geen wine pairing maar beer pairing: bij Bar Alt kun je ervoor kiezen bij elke gang een bijpassend biertje geserveerd te krijgen. Begin dit jaar kreeg het restaurant in de rubriek Proefwerk een 8+ van recensent Gilles van der Loo: 'Bij Bar Alt koken ze een indrukwekkend menu met een voortreffelijk biermenu bij elke gang. De kwaliteit van de ingrediënten is onmiskenbaar.'

Bij Bar Alt werd het cijfer met gepast enthousiasme ontvangen, vertelt mede-eigenaar Adriaan Verkerk (34): "Dat hebben we wel even gevierd, ja. Ik had de hele avond een glimlach op m'n gezicht en we hebben een klein flesje opengetrokken." Het effect was vooral voelbaar in het weekend van de publicatie. "De eerste 24 uur waren er veel meer reserveringen. Nu is het wel wat afgezwakt, mensen zeggen het af en toe nog."

Gilles van der Loo is een bekende in de horecawereld in Amsterdam, dus incognito was hij niet toen hij bij Bar Alt aanschoof. "We hadden hem wel herkend, dan let je wel even extra op, maar we zijn niet iets anders gaan doen dan normaal. Dat zou ook niet kloppen." Met de 8+ zijn ze blij, maar helemaal onverwacht kwam het niet voor Verkerk. "We kijken ook naar andere platformen, zoals Google en Iens en we hebben een intern recensiesysteem, daar kwam een vergelijkbaar cijfer uit."

Bar Alt, Stadionplein 103

Antep Kebab by Serifoglu: 'De samenstelling van onze klanten is drastisch veranderd'
Serifoglu was al een patisserie en café dat vooral bekendstond om de baklava en het populaire ontbijtbuffet. Maar in de middag en avond was het er leeg, merkten de eigenaren. Daarom openden ze een kebabzaak in het naastgelegen pand, en niet zonder succes: al in de tweede week kwam Gilles van der Loo langs en beoordeelde de kebab met een 8,5: 'De kok, een grote man met betonnen handen, keert hier rustig loeihete spiesen boven gloeiende houtskool. Alles is smaakvol en uitstekend gegrild.'

"We waren pas twee weken open, de menukaart was nog niet compleet en we waren nog dingen aan het uitproberen. Toen hoorde ik dat Gilles van der Loo was langs geweest, ik heb hem nog gebeld om te vragen of hij nog een keer wilde komen eten, en dan zou het beter zijn, maar zo werkt het niet, zei hij."

Achteraf bleek dat Ahmet Can (32), directeur bij Serifoglu, geen reden had gehad tot paniek, in PS van de Week kreeg zijn zaak een 8,5 van Van der Loo. "Een vriend van me belde op om me te feliciteren en ik dacht dat hij een grapje maakte." Diezelfde avond was het heel druk en dat ging nog wel even door.

De recensie bracht Can nieuwe klanten, die eerder misschien niet naar Nieuw-West fietsten. "De populatie hier is heel divers, maar er kwamen weinig mensen van binnen de Ring, die zag je niet. Het imago van de buurt is ook niet al te best. Maar na de recensie hebben we de samenstelling van onze klanten drastisch zien veranderen." Daarmee heeft Can ook het menu een beetje aangepast: "Ik heb een vegetarische kebab geïntroduceerd en we zijn bezig met suikervrije baklava."

Antep Kebab by Serifoglu, Slotermeerlaan 117

Antep Kebap by Serifoglu Beeld Eva Plevier

Uncle Lee: 'Er stonden 40 mensen voor de deur te wachten tot we opengingen'
Op een industrieterrein in Amsterdam-West wordt misschien wel de beste Koreaans gefrituurde kip van de stad gemaakt. Monique van Loon, die in de rubriek Op Schoot thuisbezorgmaaltijden recenseert was enthousiast: 'Wat vooral geweldig is: de fantastische dikke korst. Dit deegjasje lijkt eerder op dat van een oliebol. Soms zacht en luchtig, soms keihard krokant. En ondanks het tweemaal frituren is het vlees binnenin belachelijk mals gebleven.'

"Daar hebben we zeker wat van gemerkt," zegt manager Vito Lenarduzzi (47), gevraagd naar de effecten van de recensie in Het Parool. "Dan blijkt dus dat heel veel mensen Het Parool lezen."

In het weekend na de recensie ging het zo hard dat er op het hoogtepunt per seconde drie bestellingen binnenkwamen. Maar niet alleen via internet, ook voor de deur was het dringen. "Ik kwam aangefietst en ik dacht: is er iets gebeurd? Maar er stonden gewoon een stuk of veertig mensen voor de deur te wachten tot we opengingen. Wij dachten moord en brand, maar ze kwamen allemaal kip eten."

Uncle Lee begon als bezorgkeuken maar door de interesse vanuit de Koreaanse gemeenschap, aan wie Uncle Lee de receptuur van de gebraden kip schatplichtig is, besloten ze ook een klein restaurantgedeelte en een afhaalbalie in te richten. "We hebben het hier een beetje gezellig gemaakt."

Media-aandacht kreeg het kiprestaurant niet alleen van Het Parool. "Er is heel veel aandacht geweest. We staan zelfs op blogs in Korea. Koreanen op vakantie in Nederland gaan op zoek naar ons, laatst stond er zelfs een heel voetbalteam uit Korea op de stoep." Het geheim? "Iedereen houdt van kip."

Uncle Lee, Van Slingelandtplein 7

'Ondanks het tweemaal frituren is het vlees binnenin belachelijk mals gebleven.' Beeld Monique van Loon
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden