Eerste twittertaxi is een hit

Twittertaxi van Dave Kuipers Beeld
Twittertaxi van Dave Kuipers

AMSTERDAM - Met zijn gebruikersnaam @taxiamsterdam is Dave Kuipers (24) sinds afgelopen zomer actief op berichtensite Twitter, maar de naam legde hij al een jaar of twee geleden vast. ''Taxiamsterdam is een mooie naam, die wilde ik snel claimen toen ik een beetje over Twitter hoorde.''

Hij is goed voor 3500 tweets en werft klanten via Twitter. Met twee iPads achterin, bevestigd aan de hoofdsteunen van de voorstoelen, legt hij zijn klanten vervolgens in de watten.

Op oudejaarsdag kreeg hij vijftien tweets binnen met verzoeken, en als het aan hem ligt, worden dat er nog veel meer. ''Onlangs had ik een moeder in de taxi met twee kids die naar het Kerstcircus in Carré gingen. Ze waren het spel Angry Birds op de iPad aan het spelen. Bij Carré vroegen ze hun moeder of ze nog even door mochten spelen.''

Sinds november begon hij aanvragen via Twitter binnen te krijgen voor een ritje, eind december was dat opgelopen naar dagelijks vijftien tweets waarin zijn taxi werd ontboden. ''Vanochtend nog bracht ik een klant naar Schiphol, zij had me gevonden via Twitter. Of mensen stellen me vragen via Twitter, bijvoorbeeld wat het kost als ze me een dag willen inhuren voor een bruiloft.''

Via een tweet om een taxi verzoeken en dan ook het vertrouwen hebben dat er snel een komt: dat kan alleen als je razendsnel reageert. ''Mijn iPhone ligt tijdens het rijden altijd onder mijn been. Als hij trilt, weet ik dat ik een bericht heb. Kan ik snel reageren.''

Maar 24 uur per dag online zijn gaat natuurlijk niet. ''Ik merk wel eens als ik wakker word, dat er een tweet is geweest met bijvoorbeeld 'Kun je me van het café ophalen'. Daar baal ik dan van, ik wil altijd iedereen die een tweet stuurt, kunnen antwoorden. En als ik zelf niet kan rijden, zorg ik ervoor dat een collega de rit aanneemt.''

De taxichauffeur verstuurt zelf al gauw twintig tweets per dag en daar zitten ook persoonlijke verhalen tussen. Een tweet van 31 december: 'Net een vaste klant naar AMC gebracht. Haar man is 63 en net gepensioneerd... Is in een psychose geraakt... Erg aangrijpend.'
Momenteel krijgt hij er dagelijks zo'n tien tot vijftien volgers op Twitter bij. Gaat dat zo door, dan haalt hij met gemak zijn zelfopgelegde doel voor dit jaar: vijfduizend volgers. ''Ik twitter veel tussendoor, als iemand van driehoog naar beneden moet komen, probeer ik snel een tweet te doen, of na een ritje.''

Als hij een tweet voorbij ziet komen als deze: 'Klopt toch niet dat de voorste in de rij de rit weigert en je wegstuurt?' reageert hij snel dat je niet alle Amsterdamse taxichauffeurs over één kam moet scheren. Zo legt hij contact en haalt hij bovendien nieuwe klanten binnen.

Taxi Centrale Amsterdam (TCA) heeft ook een account op Twitter (@tcamsterdam), maar telt niet meer dan twintig volgers. De concurrentie vreest hij sowieso niet; taxichauffeurs zijn geen ondernemers, weet Kuipers. ''Misschien als ze het succes zien. De meeste taxichauffeurs willen geen gedoe met vaste klanten en zijn onbereikbaar zodra hun dienst erop zit. Ik ben 24 uur per dag bereikbaar. Als ik 's nachts wakker word gebeld, neem ik gewoon de telefoon op en probeer ik wat te regelen. Voor je vaste klanten doe je gewoon een hoop.'' (ROBERT DOGGERS)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden