Eerste proefproces over bezuinigingen huishoudelijke hulp

De onvrede over de bezuinigingen op de hulp bij het huishouden wordt dinsdag omgezet in acties: in de rechtbank was dinsdagochtend het eerste Amsterdamse proefproces tegen de werkwijze van de gemeente.

13.000 Amsterdammers krijgen hulp bij het huishouden vanuit de WMOBeeld anp

De FNV opent daarnaast het eerste Zorgactiepunt, waar Amsterdammers met hun klachten, bezwaren en ideeën terechtkunnen. Verderop in de week komen daar nog twee loketten bij. De bond wil aan de hand van concrete voorbeelden laten zien waar het in de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) misloopt.

Mensen die zelf niet in staat zijn hun huis schoon te houden, krijgen - betaald door de gemeente - een aantal uur per week iemand van een zorgorganisatie over de vloer die daarbij helpt. Op deze hulp wordt gekort.

"Als mensen het niet eens zijn met de hulp die ze krijgen toegewezen, kunnen ze dat melden bij een geschillencommissie, die door de gemeente is aangesteld. Maar dat geldt niet als juridisch bezwaar," zegt Maureen van der Pligt van de bond.

Afhankelijk
Een slechte zaak vindt zij, want kwetsbare Amsterdammers blijven zo afhankelijk van zowel de gemeente als de zorgverlener. Volgens Van der Pligt worden ze in beide richtingen van het kastje naar de muur gestuurd.

Cliëntenbelang stelt in de proefprocedure dat het zelfs in strijd is met de wet dat een cliënt geen juridische bezwaarprocedure kan beginnen. De gemeente moet onderzoek doen naar welke hulp iemand nodig heeft, maar in de praktijk doet de zorgaanbieder dat. Die bepaalt ook hoeveel hulp iemand krijgt. Maar, zo hekelt Cliëntenbelang, de cliënt kan geen bezwaar maken, omdat een zorgaanbieder geen bestuursorgaan is.

In Amsterdam krijgen 13.000 Amsterdammers hulp bij het huishouden en veruit het merendeel zal worden gekort, want Amsterdam bezuinigt in 2016 vijftien procent. In 2017 is dat 25 procent ten opzichte van 2014.

Nieuwe werkwijze
Sinds 2015 hanteert de gemeente een nieuwe werkwijze om de hoeveelheid hulp te bepalen. Tegenwoordig wordt dat niet meer in uren uitgedrukt, maar in het doel: 'een schoon en leefbaar huis'. Daarbij wordt gekeken wat een cliënt zelf kan inschakelen aan vrienden, buren, familie of diensten. In een afsprakenoverzicht legt de zorgaanbieder vast wat de thuishulp moet doen. Niet in uren, maar in klussen.

Dat dit niet werkt, blijkt uit het gezin waar het proefproces om draait, zegt een woordvoerder van Cliëntenbelang. Het gaat om een echtpaar met allerhande gezondheidsproblemen als reuma en hartproblemen, waardoor zij een deel van het huishouden aan anderen moet overlaten. Tot 2015 kregen ze vier uur in de week huishoudelijke hulp. "In de praktijk is dat teruggebracht naar circa twee uur. Er blijft altijd werk liggen. De was bijvoorbeeld."

Nu kan dit gezin naar de geschillencommissie stappen. "Dan gaan ze het opnieuw onderzoeken en er zijn ongetwijfeld mensen mee geholpen. Maar het is weer de gemeente die er een klap op geeft."

Bij de FNV-loketten - Assadaaka (Oost), kinderboerderij de Gliphoeve (Zuidoost), ATKB (Nieuw-West) - kunnen mensen hulp krijgen bij het juridisch bezwaar maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden