Eerste plannen voor verbinding over het IJ: zwaaibrug, roltrap of kabelbaan?

Zal er dan toch een verbinding over het IJ komen? Terwijl de gemeente onderzoek doet, liggen de eerste plannen al op tafel. Wordt het de zwaaibrug, de gigantische roltrap of de kabelbaan?

Hanna Bijl
Voorbeeld brug over het IJ Beeld CIIID
Voorbeeld brug over het IJBeeld CIIID

Artikel is hier via de app te lezen.

Een brug over het IJ - veel Amsterdammers durven er niet eens meer van te dromen. Al meer dan 160 jaar, sinds de afgewezen ontwerpen van aannemer Jan Galman, zit er immers nauwelijks schot in de zaak. Tot nu.

Het onderwerp kwam de laatste maanden terug op de agenda bij zowel burgers als bestuurders. Wethouders Pieter Litjens (Verkeer) en Eric van der Burg (Ruimtelijke Ordening) gaven in oktober de opdracht voor een verkennend onderzoek.

Serieus nemen
Bewoners van Noord kan het niet snel genoeg gaan: het is volgens hen hoog tijd hun kant van het IJ serieus te nemen. De bouwwoede op de noordoever leidt tot meer verkeer, dat de pontjes nauwelijks meer aankunnen. Daarom drongen de directeuren van filmmuseum Eye, de Tolhuistuin en de Adamtoren aan op het doortrekken van de Rode Loper, de voetgangersroute door de binnenstad.

In de Tolhuistuin debatteren buurtbewoners, architecten en wetenschappers vanavond alvast over de mogelijkheden. Want als die brug er komt, waar dan precies? En hoe moet hij eruitzien? Moeten de ponten achter Centraal Station versterking krijgen van een brug, of moet het verkeer juist worden gespreid? En wat voor constructie is het beste? De mogelijkheden lijken eindeloos.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden