Eerste dag De Parade: bars draaien overuren, theater is bijzaak

Dankzij het mooie weer stonden honderden mensen in de rij om de eerste dag van de Parade in Amsterdam mee te maken. Het had geen beter begin van twee weken theaterfestival in het Martin Luther King Park kunnen zijn.

Het vooroordeel dat de Amsterdamse festivalgangers vooral komen om rosé te drinken, doet zich al snel gelden.Beeld ANP

Het was de finale van de hockeydames of de opening van de Parade. Lastig kiezen, maar Stephanie Basters (27) en Laurette Schouten zijn blij dat ze voor de tweede optie zijn gegaan. 'Het is zulk mooi weer, dan moet je daar gebruik van maken,' zegt Basters. 'Al hoop ik dat er wel schermen zijn waarop we de wedstrijd nog kunnen zien.'

Schermen zijn er niet, ander vertier natuurlijk wel. Behalve de theatertenten zijn ook de poffertjeskraam, de zweefmolen en de silent disco als vanouds weer van de partij.

Na de rijen bij de ingang vormen zich weer lange rijen bij de kassa, bij de restaurants en voor de tenten waar de voorstellingen worden gegeven. Het mooie weer was voor meer mensen reden de eerste dag van de Parade mee te pakken.

Jong talent
Nicole van Vessum, artistiek directeur van de Parade, moedigt haar toehoorders aan vooral veel voorstellingen te gaan zien. Ze selecteerde jonge theatermakers voor de opening. 'Veel van hen zijn groot geworden met de Parade, wij bieden hun een kans hier te beginnen.'

Bij wijze van hoge uitzondering is de muzikale voorstelling Rockabilly roadkill van de jonge groep The Sadists dit jaar hernomen. De telgen uit de stal van muziektheatergroep Orkater maakten vorig jaar zo veel indruk dat Van Vessum ze nog een jaar gunde.

Ook staat Van Vessum kort stil bij de bezuinigingen die veel kleinere theatergroepen treffen, al eindigt ze met een positieve noot: 'Wie het niet gehaald heeft, is welkom om bij ons te spelen en toch nog wat te verdienen.'

'De Parade is een toonbeeld van cultureel ondernemerschap,' vult Jeffrey Meulman, directeur van het Nederlands Theaterfestival aan, voordat hij officiële opening verricht.

Ander jong talent is het duo Yannick van de Velde en Tom van Kalmthout, vierdejaars studenten van de Amsterdamse Theaterschool. Ze maakten Rundfunk? een bombardement van scènes, van een absurdistisch verhaal van het jongetje Oringo dat in Afrika vreselijke dingen meemaakt tot een geestige scène waarin moeder haar zoontje vraagt hoe het voetballen in de F6 is, en de zoon antwoordt alsof hij Wesley Sneijder zelf is.

Ondertussen hoor je de muziek en het gepraat van de duizenden festivalgangers buiten de tent. Het is de vraag of al deze bezoekers veel voorstellingen zullen zien.

Rosé
Het vooroordeel dat de Amsterdamse festivalgangers vooral komen om rosé te drinken, doet zich al snel gelden. De bars draaien overuren terwijl de theatermakers roepen dat er nog kaartjes beschikbaar zijn.

De parade is de afgelopen jaren steeds meer uitgegroeid tot een zomerfestival voor drinken en sjansen. Meisjes dragen uitbundige jurkjes en hebben roodgestifte lippen. Jongens bewegen zich in groepen van bar naar zweefmolen. Theater is een goed excuus, maar wel bijzaak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden