PlusRecensie

Eerste concert KCO zonder Gatti voelt ongemakkelijk

Orkestdirecteur Jan Raes heeft waarschijnlijk zorgelozer maanden gekend. Hij zal blij zijn geweest met Manfred Honeck die niet alleen Gatti verving, maar ook het zorgvuldig samengestelde programma ongewijzigd liet.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Het voelde toch een beetje ongemakkelijk, dat eerste concert van het Koninklijk Concertgebouworkest sinds de affaire-Gatti. Ik voelde me, laat ik het maar eerlijk bekennen, een beetje een ramptoerist.

Dat werd ook enigszins in de hand gewerkt door het korte toespraakje vooraf van orkestdirecteur Jan Raes, die zichtbaar aangeslagen zei dat ze in augustus 'helaas afscheid hadden moeten nemen van Gatti' en vervolgens het publiek bedankte dat ze waren gekomen. Alsof ook maar iemand zou hebben overwogen thuis te blijven.

Fünf Sätze
Raes heeft zorgelozer maanden gekend. Hij moet met zijn team in grote haast op zoek naar dirigenten die de concerten van de ex-chef kunnen overnemen. Raes zal dus blij zijn geweest met Manfred Honeck, sinds 2007 de music director van het Pittsburgh Symphony Orchestra, die niet alleen Gatti verving, maar ook het zorgvuldig samengestelde programma ongewijzigd liet.

Dit bracht voor de pauze eerst de bewerking voor strijkorkest van Weberns Fünf Sätze, oorspronkelijk voor strijkkwartet geschreven, gevolgd door Alban Bergs Altenberg Lieder, waarvan er twee in 1913 voor de grootste rel in de 20ste-eeuwse muziekgeschiedenis zorgden.

Miniatuur-Mahler
Honeck deed dat mooi. Webern werd een soort miniatuur-Mahler en Berg een verbluffende explosie van kleuren. Sopraan Anett Fritsch leverde ook een uitstekende bijdrage.

De Derde symfonie van Bruckner, na de pauze, was een degelijke exercitie, maar ook niet meer dan dat. Het zou evenwel, dacht ik, van smakeloosheid en botheid getuigen daar eindeloos over door te emmeren.

Lees ook: Hoe nu verder? Het Concertgebouworkest na Gatti

Concertgebouworkest

Dirigent Manfred Honeck
Programma Bruckner-Symfonie nr. 3
Gehoord 23/8, Concertgebouw

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden