Eendrachtsbuurt krijgt geschrapte bushaltes niet terug

Buslijn 21 in Geuzenveld komt niet terug. Het bezwaar dat bewoners hadden ingediend bij Stadsregio Amsterdam tegen het vervallen van een aantal haltes is dinsdag afgewezen.

'Ouderen zitten noodgedwongen thuis nu de bus niet meer in de wijk komt.' Beeld Floris Lok
'Ouderen zitten noodgedwongen thuis nu de bus niet meer in de wijk komt.'Beeld Floris Lok

De groep bewoners werd door de bezwaarcommissie niet ontvankelijk verklaard. Liesbeth Wit, beheerder van de Facebookgroep 'Bus 21 moet in Geuzenveld blijven', snapt niet dat niet naar de bewoners wordt geluisterd. 'Mensen worden de auto ingejaagd. Er is gratis openbaar vervoer voor ouderen, maar zij kunnen geen kant op zonder de bus en worden gedwongen thuis te zitten.'

Sinds juli 2015 rijdt bus 21 niet meer door de Eendrachtsbuurt. Al dat gekronkel door straatjes en langs lege haltes is te duur, stelde het GVB. Met het bezwaar hoopten de bewoners dat de dienstregeling voor 2016-2017 zou worden aangepast.

Geen optie
Ook van bus 62 in Buitenveldert verdwenen een aantal haltes. Na maanden van protest door bewoners werd begin december bekend dat de directeur van het winkelcentrum Gelderlandplein voortaan zelf twee busjes langs bijna alle geschrapte haltes betaalt. Volgens Wit is dit geen optie voor lijn 21. 'Er is een groot verschil tussen Buitenveldert en Geuzenveld. Bovendien is het een zorgwekkende ontwikkeling als je voor een fijnmazig OV afhankelijk bent van geldschieters.'

Een woordvoerder van het GVB zei eerder tegen het Parool dat het niet anders is. De subsidie neemt af van honderd miljoen vorig jaar naar veertig miljoen in 2024. 'Daardoor laten we steken vallen. Noodgedwongen.'

Het zal volgens het vervoersbedrijf vaker gebeuren, de komende jaren. De 'dikke lijnen', de bussen die lekker vol zitten en waar bij haltes stevig wordt in- en uitgestapt, daar gaat het GVB voortaan op inzetten. De 'dunne lijntjes', met haltes waar gemiddeld nog geen halve klant per rit gebruik van maakt, krijgen het lastig.

Juridische stappen
Volgens Wit zijn veel mensen in De Eendracht de dupe van het schrappen van de haltes. Ze vreest dat de komst van de Noord/Zuidlijn nog meer ten koste gaat van het fijnmazige OV-netwerk in de wijken. 'Het GVB zet in op de Noord/Zuidlijn en snelle tramlijnen. Er is geen enkele garantie voor de bus in de toekomst.'

De bewoners van de Eendracht zijn in overleg met een jurist over de volgende juridische stappen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden