Schuim

Een voetbalshirt als belegging: schitterend, die branie

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: De 12de Man & Clubkantine.

Dim Berendse en Zoran Strijbosch van De 12de man ­hopen op een winkeltje met elk shirt van elke club. Zeker geen online store. 'Online past niet bij nostalgie' Beeld Schuim

Voetbal en nostalgie, daar houden jongetjes van. Ik ben bij De 12de Man, een ode aan de derde helft. De twee organisatoren willen hun liefde delen voor vervlogen tijden: voetbalshirtjes sparen, Fifa op de Playstation meteen na schooltijd, voetballen op het pleintje. Zij waren dan Sneijder, Van der Vaart, Thierry Henri, een jeugdige Zlatan.

Jonkies dus.

Sexyland, toch al de mafste feestplek van de stad, is omgebouwd tot een voetbalkantine. Die houten saunawanden werken ook niet ­tegen.

Er ligt een indoorvoetbalveldje, tien bij drie met twee goaltjes. Bij de ingang staan drie tafelfrituren op hun beurt te wachten - uiteindelijk voor velen het wezen van voetbal.

Maar het gaat hier vanavond om shirtjes. Er staan drie kledingrekken vol, allemaal van verschillende clubs, allemaal van lang geleden.

Zoran Strijbosch: "Bij elk shirt dat we hebben, schrijven we een verhaaltje. De herkomst, wat er gebeurde met die club dat jaar. Het is pure passie eigenlijk."

Mijn oog valt op een sjaal, gespannen boven een rek. Groen-wit, met als opdruk: 'Auswärtssieg'. Tamelijk briljant, een Werder Bremen-sjaal met 'Uitzege'.

We mogen spreken van een fijn sortiment.

Zijn kompaan Dim Berendse draagt een Ajaxshirt van '92-'93, het prijskaartje eraan: 120 euro. Toe maar, toe maar. Berendse: "Ik wil ook niet dat hij wordt verkocht. Bovendien, een nieuw shirt van nu kost 80 euro. En deze wordt met de dag duurder."

Een voetbalshirt als belegging: schitterend, die branie van Ajacieden.

Maar ik denk dan ook: lekker makkelijk, fan zijn van Ajax. Je wordt hier stomtoevallig geboren, wat heus geen verdienste is, en je hebt meteen een prijzenkast vol. En nog praatjes ook.

Nog erger zijn die types uit Hillegom of Tilburg die op een dag doodleuk besluiten: vanaf nu ben ik fan van die club met drie kruisen op het shirt.

Nee, dan ik. Life sucks, ik ben geboren zowat naast het stadion van Fortuna Sittard. Een hele jeugd lijden op Vak H en dat is wat het is.

Ik merk hoe diep het zit nu Fortuna volkomen onverwacht een goed seizoen heeft in de Jupiler League en ik weer als een klein kind Teletekst zit te volgen.

Ik juich ook best voor Ajax, natuurlijk, ik woon hier inmiddels veel en veel langer dan daar in Limburg, maar de liefde voor het clubje uit mijn jeugd zit het diepst van allemaal. En zo hoort het.

Ajax kocht deze week het top­talent van Fortuna, Perr Schuurs. Mijn jongste zoon, zeventien, hier geboren en hardcore Ajacied: "Ik vind het wel leuk dat Perr Schuurs nu in de familie blijft."

Clubliefde in een notendop.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wat De 12de Man & Clubkantine
Waar Sexyland, Ms. van Riemsdijkweg
Wie Zoran Strijbosch, Dim Berendse, DJ Voetbal, Marijn Arbouw, Eva Brouwer, Victor Abeln
Wanneer zaterdag 9 december, 21.00 tot 03.00 uur

Drank en spijs ***
Sfeer ****
Hans kreeg een zakje chips aangeboden: ‘Voor een extra puntje spijs en drank’

Marijn Arbouw en Eva Brouwer (strijder.amsterdam) verkopen Eberhardsjaals, opbrengst voor KWF. Verder kreeg Arbouw zojuist klop van Brouwer met tafelvoetbal Beeld Schuim
Gijs Berendse (MealMakers) en David Freeman: 'Ik ben production designer.' Berendse: 'Hij is luchtfietser.' Freeman: 'O ja, schrijf dat maar op' Beeld Schuim
Student Sil Bouwmeester, 'harde werker' Freek de Goeje, student Rafick de Mol, verhuizer Pablo Lora, taxi­rijder Lucas Alegria Silva en vormgever Scott Gorman Beeld Schuim
Marketing coördinator Kalkidan Mesfin, student Meron Dawi en fotograaf Jazzmin Nilsson. Meegekomen met hun vriend of zwager. Een en dezelfde, trouwens Beeld Schuim
Team Sexyland: Murditio Landbrug en Victor Abeln, tevens 's lands meest begeerde barman na BNNVara's First dates. Maar verkering vond hij in Sexyland. 'Veel leuker' Beeld Schuim

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden