Een 'tunnel vol reuring' nieuwe mogelijkheid voor sprong over het IJ

Een tunnel onder het IJ hoeft niet donker of eng te zijn. Met hun voorstel voor een levendige passage met horeca en winkeltjes lobbyen onder meer filmmuseum Eye, de A'DAM Toren en de projectontwikkelaars van woontorens op Overhoeks voor een tunnel naar het Centraal Station.

Bart van Zoelen
Het IJ Beeld anp
Het IJBeeld anp

Zo'n tunnel zou in de eerste plaats voor voetgangers zijn, zegt oud-wethouder Hans Gerson, die als adviseur bij het initiatief betrokken is. "Liefst ook voor fietsers," vult Sander Groet van de A'DAM Toren aan. "Desnoods lopend, met de fiets aan de hand."

Een 'los samenwerkingsverband' van de grote publiekstrekkers op de noord­oever dringt er bij de gemeente op aan om naar de mogelijkheid van zo'n tunnel te kijken. Daarbij zijn volgens Gerson A Lab en jeugdhotel Clink betrokken, maar ook Amvest, IES, Pensioenfonds Metaal en Techniek, Lingotto en Vorm, stuk voor stuk investeerders in woontorens op Overhoeks.

Een conceptbureau heeft ideeën uitgedacht voor een tunnel vol reuring, zodat de sociale onveiligheid als argument tegen tunnels wordt weggenomen. Dan is ook minder beveiligingspersoneel nodig, wat scheelt in de kosten. Het was de bedoeling de plannen openbaar te maken als het stadsbestuur begin 2017 een nieuw besluit neemt in de brugdiscussie, maar desgevraagd wil Gerson wel vast wat vertellen.

Rode loper
In het ontwerp is uitgegaan van een tunnel van 15 meter breed, met nog eens 15 meter voor bijvoorbeeld een kleine supermarkt of horeca. Verder wordt gedacht aan het grootste led-plafond van de stad, tv-schermen, roltrappen en een tapis roulant, een rolband zoals op Schiphol.

Groet spreekt liever van een passage. "Het moet geen tunneltje worden, maar een rode loper naar Noord." Eerder was hij pleitbezorger van een brug op deze plek. "Nog steeds, maar dit is een heel mooie tweede optie."

Pal achter Centraal Station lijkt een brug geen optie, omdat de bochten in het IJ dan onoverzichtelijk worden voor het drukke scheepvaartverkeer. De passage is uitdrukkelijk niet bedoeld als alternatief voor bruggen bij het Java-eiland of het Stenen Hoofd. "Als oud-directeur van de haven heb ik persoonlijk mijn gedachten over bruggen," zegt Gerson. "Maar daar zullen wij ons niet in mengen."

De tunnel naar Overhoeks heeft daarbij het voordeel dat het snel kan. Over een jaar of vier, schat Groet. Omdat Amsterdam voor de Noord/Zuidlijn al een tunnel heeft laten afzinken, zijn de bouwkosten precies in beeld, zegt Gerson.

Principebesluit
De lobby lijkt al enig resultaat te hebben gehad. Eerder zette IES, de projectontwikkelaar van het Maritimhotel en de woontoren naast de A'DAM Toren, via een rapport van ingenieursbureau Arcadis al de mogelijkheid van tunnels op de kaart bij de gemeente. Met een verwijzing naar de studie van Arcadis onderstreepte een adviescommissie van deskundigen in maart de noodzaak ook naar tunnels te kijken.

Het 'voorgenomen principebesluit' van december 2015 werd door het stadsbestuur nog samengevat als de wens twee bruggen over het IJ te bouwen. Bij het 'definitieve principebesluit' in mei werden bruggen en tunnels consequent in één adem genoemd als mogelijkheden om de 'sprong over het IJ' te maken.

Toen volgde ook de aankondiging dat een voetgangerstunnel ter hoogte van Centraal Station wordt onderzocht. Die was tot dat moment nauwelijks meegenomen in de doorrekeningen, zoals tunnels er in de plannenmakerij tot dat moment toch al bekaaid van af kwamen.

Overigens twijfelde de Adviescommissie hardop aan de mogelijkheid winkels en andere voorzieningen te openen in de tunnel, zeker in de avond en nacht. Ook stelden de deskundigen dat het bedrijfsleven dan moet meebetalen aan de tunnel.

Lees ook: Een fietstunnel onder het water: hoe doen ze dat elders? [+]

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden