Plus

Een rondleiding door Villa Lebbink aan de Apollolaan: 'Zo mooi'

Dit weekend is Villa Lebbink aan de Apollolaan open voor publiek. De laatste 25 jaar wonen er twee families in het huis dat schittert door de glas-in-loodramen, het trappenhuis en het boudoir. Een rondleiding.

Het glas-in-loodraam bij de trapBeeld Charlotte Odijk

Het is een voorrecht in deze villa te wonen, zeggen de bewoners van de imposante stadsvilla met gigantische tuin aan de Apollolaan. "We genieten ervan. Maar het schept ook verplichtingen. We stellen daarom dit weekend een deel van het huis open," zegt architect Kees Spanjers, die er 25 jaar geleden samen met zijn vrouw, choreograaf-danser Beppie Blankert, kwam te wonen.

Ze delen het huis met het echtpaar Sylvia Dornseiffer en Jan ten Kate. De twee families wonen al vanaf hun studententijd samen. "We begonnen in een klein arbeidershuisje in Groningen en gingen steeds groter wonen. Uiteindelijk kwamen we hier terecht. De makelaar dacht aanvankelijk dat het huis niet geschikt was voor twee gezinnen," zegt Dornseiffer, werkzaam in de culturele sector.

Spanjers bekeek de tekeningen, liep een rondje om de imposante villa en nam een besluit. "We hebben de villa ongezien gekocht. Toen we binnenkwamen, vielen de schellen ons van de ogen. Het was helemaal gaaf en origineel en pico bello onderhouden."

"Zo mooi met de oude keuken met dienkeuken, het donkerrood geschilderde houten boudoir voor de vrouw des huizes, badkamer met oude kast, de glas-in-loodramen, het trappenhuis met de originele roomblanke latten en de afdalende kat aan het einde van de trapleuning."

Amsterdamse School
De stadsvilla in de stijl van de latere Amsterdamse School is in opdracht van valutahandelaar Christiaan Lebbink op de hoek van de Apollolaan en het Albert Hahnplantsoen gebouwd door architect Jan Hendrik Mulder (1888-1960), bekend van enkele tuindorpen en het Zonnehuis in Noord.

Lebbink betrok het huis in 1927 en woonde er niet lang. Halverwege de jaren dertig werd de villa het domein van de geneesheer-directeur van de Valeriuskliniek, Lammert van der Horst en zijn gezin met vier kinderen. Mevrouw Van der Horst is er tot haar 96ste blijven wonen. In 1991 kochten de twee families het pand.

"Het huis was hermetisch afgesloten. Er zaten tralies en luiken voor de ramen. Toen wij er in trokken, hielden we open huis voor de buurt. Niemand van de buren was er ooit binnen geweest. Zelfs geen leverancier," zegt Dornseiffer.

De villa werd in 1927 betrokken door de architect zelf, Jan Hendrik Mulder (1888-1960)Beeld Charlotte Odijk

Op de eerste etage waren zes slaapkamers en op zolder een aantal dienstbodekamers. Het was nog geen rijksmonument. "Ik heb van drie kamers een grote huiskamer gemaakt," zegt Spanjers tijdens een korte rondleiding langs het boudoir, een knus ingericht damesvertrek - ook wel pruilkamer - waar de vrouw zich kon terugtrekken om te lezen, schrijven of borduren, en de 'herenkamer' waar een sigaartje werd gerookt.

Dornseiffer: "Mulder was een architect in socialistische kring en bouwde voor de minderbedeelden. Hij heeft slechts één villa gebouwd. Een fremdkörper in het geheel."

De bewoners staan nog voor één raadsel. Dornseiffer: "Wie heeft de kat bij de trapleuning gemaakt?"

Zonder marmer en mahonie
Spanjers: "Bij rijke interieurs werd vaak ingelegd marmer en mahoniehout gebruikt. Mulder gebruikte goedkoop materiaal. Dit trappenhuis is van triplex en verf. Van de glas-in-loodramen zijn geen namen van kunstenaars bekend. Ze zijn niet gesigneerd en waarschijnlijk van verschillende hand."

Het trappenhuis met de originele roomblanke lattenBeeld Charlotte Odijk

Halverwege de trap is een bijzonder glas-in-loodraam op het oosten te zien, met stralende zonsopgang. "In de ochtend, als de zon erop schijnt, komen de zonnestralen het huis binnen," zegt Blankert.

De villa, die de laatste jaren eerder is opengesteld voor rondleidingen door docenten kunstgeschiedenis met hun studenten en huiskamerconcerten, staat te koop. Blankert: "Het is voor ons te groot geworden nu de kinderen bijna allemaal de deur uit zijn. We willen een nieuw avontuur aangaan en met meer mensen gaan samenwonen. We hebben hier met veel plezier gewoond. Maar er zijn veel trapjes in het huis en we willen graag gelijkvloers wonen, gericht op de toekomst, met lift. Een seniorengroep."

De bezoekers van de Open Monumenten­dagen kunnen tijdens doorlopende rondleidingen op zaterdag en zondag tussen 10-17 uur het trappenhuis, de glas-in-loodramen en het boudoir van de villa aan de Apollolaan 166 zien.

Het donkerrode, houten boudoir voor de vrouw des huizesBeeld Charlotte Odijk
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden