Plus

Een restaurant in de supermarkt, dat kan online niet

Albert Hein gaat in tientallen vestigingen zowel restaurants als koffiecafés openen, waar klanten verse maaltijden tussen de winkelschappen nuttigen. Te beginnen, vrijdag, op het Gelderlandplein.

Bij de Albert Heijn op het Gelderlandplein wordt de laatste hand gelegd aan koffiebar Bakery CaféBeeld Jean-Pierre Jans

Eventjes middenin een drukke supermarkt de tanden in een versgebakken pizza zetten, zelf belegd en ter plekke gebakken. Of in een portie spareribs. En wie wil, kan een kippendij met salade of Maleisische beef curry naar binnen werken, pal naast de bonusaanbieding van de week.

Binnenkort krijgen 'tientallen' Albert Heijns zo'n Deli Kitchen. Daarnaast opent de keten koffiecafés onder de naam Bakery Café bij de ingang van een groot aantal supermarkten.

Zitruimte
De vestiging in Buitenveldert doet vrijdag de aftrap. Pal op de middenstip van de Albert Heijn staat inmiddels een restaurantkeuken met pizza-oven, rotisserie en supermarktpersoneel dat op verzoek een pizza belegt uit dertig ingrediënten, een salade bijeen schept uit evenzoveel onderdelen, een gegrilde kip ontleedt of een verse maaltijd - van Hollandse pot tot de Indonesische keuken - bereidt.

"Je kunt er voor kiezen je eten mee naar huis te nemen," zegt Marit van Egmond, directielid van Albert Heijn, "maar je kunt het ook in de winkel opeten. Zitruimte is altijd onderdeel van zowel Deli Kitchen als Bakery Café."

Afhankelijk van de ruimte in de supermarkt wordt dat een bar met krukken of een verzameling stoelen en tafels. "We gaan per winkel kijken wat mogelijk is. Maar je moet altijd de verse maaltijden in de winkel kunnen opeten."

Eetpatroon
Albert Heijn speelt volgens Van Egmond in op het veranderde eet- en snackpatroon van de Nederlander. "We eten niet meer drie keer per dag op dezelfde tijd maar de hele dag door vijf, zes keer op steeds wisselende tijdstippen. We zagen steeds vaker klanten die een broodje en kaas kochten en dat in de winkel belegden."

"Als de klant dat vraagt, dan moeten wij in onze winkels de mogelijkheid bieden aankopen direct te consumeren. Ik verwacht niet dat mensen uitgebreid dineren, maar ik weet zeker dat ze gaan zitten voor een broodje of een salade."

Winkelcentrum
Als grootste Albert Heijnvestiging van Amsterdam kwam die op het Gelderlandplein als eerste in aanmerking voor de nieuwe inrichting. De vestiging was een aantal jaren geleden ook de eerste met een eigen sushibar die inmiddels in tientallen grotere AH's staat.

Dat in het vorig jaar grondig verbouwde winkelcentrum heel wat horeca zit die ook gericht is op de snelle hap, speelt volgens Van Egmond geen rol. De aanwezigheid van La Place, van concurrent Jumbo, evenmin.

"We zijn niet de enigen die op deze trend inspelen. We laten ons alleen leiden door de behoeften van onze eigen klanten. We willen als Albert Heijn op elke mogelijke manier een rol spelen bij het vullen van die vijf miljoen bordjes waarvan de eigenaren boodschappen bij ons komen doen."

"Het is aan de klant te kiezen hoe en waar; of door ingrediënten voor een maaltijd te kopen, online een kant-en-klaarmaaltijd te kiezen of onze Allerhande-foodbox. En nu ook verse maaltijden."

Food Plaza
Na het Gelderlandplein volgen volgens Van Egmond in rap tempo zes tot zeven nieuwe supermarkten, waaronder die in Food Plaza achter het Paleis op de Dam. "Daar komt zowel een café als een traiteur inclusief mogelijkheid om maaltijden meteen op te eten."

Deli Kitchen en Bakery Café zijn volgens haar niet alleen voorbehouden aan de allergrootste Albert Heijns. "Ze bestaan uit modules die als legoblokjes gecombineerd kunnen worden. Er zullen ook supermarkten komen met alleen een traiteur of een café. Voor elke winkel kunnen we de opzet aanpassen aan de lokale situatie."

Met eterij onderscheiden supermarktketens zich van internet

Albert Heijn volgt met zijn supermarktrestaurant en koffiecafé aartsrivaal Jumbo, die sinds 2013 in drie mega­supers, waaronder de Foodmarkt in Amsterdam-Noord, klanten in staat stelt alle koopwaar ter plekke op te eten.

Jumbo wil nu, met de vorig jaar voor 48 miljoen euro gekochte kennis van oud-V&D-onderdeel La Place, de grens tussen winkel en horeca verder slechten.

Naast de uiteindelijk tien tot twaalf Foodmarkten die de Brabanders in Nederland willen starten, opent Jumbo dit jaar vijf proefwinkels in Nederlandse binnensteden. Die worden een kruising tussen een mini­super en een dwerg-La Place en bieden zo meteen een antwoord op de overmacht van AH to go in de winkelstraat.

Met eten in de winkel willen supermarktketens zich vooral onderscheiden van internetsupers. Tegelijkertijd wordt een dam opgeworpen tegen de bezorghausse van restaurantmaaltijden en maaltijdboxen.

De reuzen uit supermarktland staan niet alleen in hun pogingen het winkelend publiek op de winkelvloer te laten snacken. Dekamarkt experimenteert sinds 2014 in Beverwijk met zíjn World of Food, dat nu drie vestigingen in het land heeft. En Plus probeert het in Abcoude met Makerij waar broodjes, pizza en verse maaltijden worden bereid.

Andersom laten de oprukkende supermarkten de reguliere horeca niet onberoerd. Nadat Jumbo zich vorig jaar op zijn terrein begaf met de overname van de AC-snelwegrestaurants, opende Van der Valk pal naast zijn vestiging in Voorschoten plagerig de Valk Vers­markt, waar producten van de restaurantleveranciers te koop zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden