Interview

'Een oud, verlept gebouw omtoveren tot duurzaam hotel is een sport'

Na jaren leegstand wordt de voormalige psychiatrische inrichting Mentrum op de eerste zeven huisnummers van de Amstelveenseweg omgebouwd tot een duurzaam hotel met 110 kamers en een koffiebar. Het is het derde hotel van oprichters Sam Cohen (47) en Marco Lemmers (44).

Marco Lemmers (links) en Sam Cohen. Beeld Eigen foto

Na wat omzwervingen in de financiële wereld ging Lemmers aan de slag in de hotelwereld, toen nog als consultant. Daar merkte hij dat hij telkens weg moest als het echt spannend werd. 'Mijn vrouw en ik waren altijd al bezig met duurzaam leven. Toen zij zwanger werd, sterkte dat mij alleen maar in die overtuiging en wilde ik dat ook in mijn werk toepassen. Ik wilde dat mijn kind op een groene planeet terecht zou komen. Daaruit ontstond het idee voor een eco-designhotel.'

In 2009 startte hij met oud-studievriend Cohen een hotel op de De Lairessestraat in Zuid, later begonnen ze in een oud callcenter van Maurice de Hond op de Overtoom een hotel met 81 kamers . Op een steenworp afstand daarvan opent naar verwachting in de tweede helft van 2016 een nieuwe vestiging van wat inmiddels hotelketen Conscious Hotels mag heten.
Lemmers merkte dat de hotelbusiness aan elkaar hing van protocollen en standaarden en wilde dat anders doen. Meer ontspannen. En duurzaam dus. In 2009 nog een woord met waarde, nu een nogal uitgekauwde term. Lemmers: 'Voor ons betekent duurzaam dat we over elk ding in ons hotel hebben nagedacht. Achter alles wat je aan kan raken in onze hotels, zit een verhaal. We hebben tafels van gerecyclede yoghurtbekers, biologische hapjes en drankjes, maar ook geupcyclede spullen (materialen een nieuw leven geven door er een ander product van te maken, red.) van Marktplaats.'
Autobanden
Lemmers is gefascineerd door de geschiedenis van het pand, waar in de kelder jarenlang schietschool Tref Het Punt zat. 'Daar heeft zich in de loop van de tijd heel wat afgespeeld', zegt hij. Daarvoor was het pand van de gebroeders Michelin. 'Er werden banden verwisseld, maar niet zoals je zou verwachten. De auto ging er aan de ene kant in met de oude band, en kwam er aan de andere kant uit met een nieuwe band. We hebben nog een plaquette gevonden waarin de Michelin-broers het pand aanbieden aan hun Amsterdamse personeel.'

Die historie willen de oprichters ook verwerken in hun hotel, bij wijze van thema. 'Er komen allerlei elementen in die verwijzen naar de Michelin-garage. Je ziet in hotels toch vaak van die hertenkoppen? Wij hebben een stierenkop, gemaakt van autobanden. En kroonluchters van fietsenkettingen. Allemaal hergebruikte materialen die een link hebben met de geschiedenis van het pand.'

Bezwaren
Toch zijn er wel wat bezwaren ingediend tegen het nieuwe hotel door omwonenden, en dan met name bewoners van het naast gelegen Autopon-gebouw, waar ook sportschool David Lloyd gevestigd is. Zij maken zich vooral zorgen over de gevolgen van de opbouw: aan de kant van de Amstelveenseweg komt een extra verdieping, aan de Zocherstraat zelf drie. Dat zou zorgen voor inkijk door de hotelgasten en zou de zon belemmeren. Volgens het stadsdeel valt dat mee. Ook deed de architect enkele aanpassingen in het ontwerp.

De ambities van Cohen en Lemmers reiken verder dan drie hotels. 'In Amsterdam zou ik het niet vervelend vinden om nog twee vestigingen te openen. Voor de rest van Nederland ben ik wat terughoudender. We passen toch vooral in een urban omgeving. Den Haag lijkt ons wel aantrekkelijk, we hebben veel contact met ngo's en die zitten vooral daar. Daarnaast zien we ook buiten Nederland kansen, vooral in Noord-Europese steden: Oslo, Stockholm, Kopenhagen, Hamburg Die zijn toch wat verder als het gaat om duurzaam leven.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden