Plus

Een online supermarkt? Dirk begint er niet aan

Het rommelt in supermarktland. Internet en veranderend consumentengedrag zet de ene supermarktketen onder druk, en verschaft de andere kansen. Vandaag: Dirk van den Broek doet het op z'n Dirks.

Beeld Tzenko Stoyanov

Was daar precies een jaar geleden toch plots een Dirkwebwinkel. Noodgedwongen. Een brand had de vestiging in Volendam verwoest en een noodwinkel laat nog altijd op zich wachten. Dus kunnen Volendammers hun Dirkboodschappen nog steeds online bestellen bij een inderhaast opgezette webwinkel, om deze bij een afhaalpunt in het dorp op te halen.

Een springplank misschien, voor een web­super? Zoals vrijwel alle andere supermarkten in Nederland 'iets' doen met internet - Albert Heijn voorop. Nee, maakt topman Marcel Huizing van Dirk van den Broek resoluut duidelijk. Experiment geslaagd, vervolg blijft vooralsnog uit. Voor de rest van de klanten blijft het bij het online samenstellen van het eigen boodschappenlijstje.

Zolang er geen zicht is op winstgevende websupers, zal Dirk zich er niet aan branden, zegt Huizing. Liever lage prijzen dan verliesgevende investeringen en aandacht in online.

"Zaken die kostenverhogend werken, gaan ten koste van de winkelprijzen. En het samenstellen van de bestellingen en het bezorgen van boodschappen is nu voor iedereen kostenverhogend."

In drie dagen opgezet
Huizing kijkt graag over de schouder mee bij zuster DeKamarkt (tachtig vestigingen), waarmee Dirk sinds negen jaar in Detailresult Group samenwerkt. "Bij Deka groeit online, maar het kost nog geld. Zodra we ook maar enigszins het signaal krijgen dat het wel kostendekkend kan, dan zullen we razendsnel schakelen. De basis is er; de noodwebwinkel voor Volendam hebben we ook in drie dagen opgezet."

De 75-jarige Dirk is niet alleen online een buitenbeentje in superland. De Amsterdamse keten, inmiddels bestierd vanuit Velsen, doet ook niet mee met die andere superhype: versbereide etenswaar. DeKa wel. Die heeft vier World of Foods, onder meer in IJmuiden en Beverwijk.

Dirk loopt wel in de voorhoede mee met de derde supertrend: stadswinkels. Afgelopen najaar ging de eerste 'stads-Dirk' open in de Amsterdamse Warmoesstraat.

Maar waar verwante formules als AH to Go, Spar City en Jumbo Foodmarkt City bewust gemakswinkel willen zijn, met bijbehorend assortiment, is de stadsDirk een heuse supermarkt. "Er zijn, zeker in Amsterdam, al genoeg van zulke gemakswinkels die zich richten zich op voorbijgangers," zegt Huizing.

"Wij hebben onze vestiging in de Warmoesstraat opgezet voor de bewoners van de binnenstad, die nauwelijks keuze hebben uit gewone supermarkten." Niet dat Dirk zijn neus ophaalt voor langslopers. "Je kunt er ook een croissantje en een colaatje kopen, maar ook een heel brood en een literfles fris."

Dat gemaksproducten en reguliere boodschappen zich moeilijk onder één dak laten vangen, gelooft hij niet. "Zolang je het assortiment goed uitkiest. We hadden er literblikken soep staan; dat werkt dus niet. De halveliters wel."

Eind dit jaar gaat Dirk de winkel evalueren en kijken of elders in Amsterdam - en daarbuiten - ook geschikte locaties zijn.

Uitbreiding niet winkel voor winkel
Dirk van den Broek heeft nu 120 vestigingen in Nederland. "We hebben absoluut de ambitie groter te groeien, zowel in omzet, aantal vestigingen als naar gebieden waar we nu niet aanwezig zijn. Hoe, dat is natuurlijk een keuze van het moederbedrijf Detailresult. Maar mijn persoonlijke ambitie is om dat niet winkel voor winkel te doen."

120

Dirk van den Broek heeft nu 120 vestigingen in Nederland en heeft de ambitie om nog meer winkels te openen in de toekomst.

Hij erkent dat Nederland 'wel heel veel vierkante meters supermarkt telt'. "Het moet dan ook wel gezonde groei zijn, met een verantwoordelijkheid voor 120 winkels en 12.500 medewerkers en hun gezinnen. Ik zie Nederland liever nog wat roder."

Maar dan wel op zijn Dirks: in de lagere regionen van supermarktland, maar wel een plek waar het zich met prijs en kwaliteit onderscheidt van de concurrentie.

"Alles dat Lidl verkoopt hebben wij ook, voor dezelfde prijs, vaak nog als merkartikel ook. We kiezen ervoor een volwaardige supermarkt te blijven. De klant heeft daar wat aan. Dirk heeft rond de 7000 verschillende producten waar harde prijsvechters als Lidl en Aldi niet verder komen dan 1500 producten."

Dit is een serie over supermarkten. Lees ook: 'Grab-and-go supermarkt heeft de toekomst' en 'Een snack willen we nu en hier, niet straks'

Begonnen als melkboer

Voedselangst anno 1939: Je ongepasteuriseerde melk verkopen door te garanderen dat deze van 'tbc-vrije koeien afkomstig is'. De vijftienjarige boerenzoon Dirk van den Broek scoort ermee op zijn melkrondes door Oud-West, met de ponykar die hij van zijn vader heeft gekregen.

Als de Duitsers de achttienjarige verbieden nog langer met zijn melkkar door West te trekken opent hij met zijn vader op het Mercatorplein een melkwinkel. Aangejaagd door een artikel over de wonderlijke winkelwereld in Amerika, komt er in 1948 zelfbediening.

Van den Broek staat zelf aan de deur om rieten winkelmandjes uit te delen en de noviteit aan de klanten uit te leggen. Het Mercatorplein blijkt al snel te klein. In 1953 opent hij op de hoek Kinkerstraat Bilderdijkstraat de eerste zelfbedieningssupermarkt van continentaal Europa.

Van den Broek weet na een vijftien jaar durende strijd met succes het prijsmonopolie van de levensmiddelenfabrikanten te breken, die tot dan de prijzen in winkels bepalen.

De oer-Amsterdamse supermarktketen groeit in 75 jaar de hoofdstedelijke regio ­uit door overnames - van ­ketens als Bas van der Heij­den en Jan Bruijns - maar ook door het in familieverband opzetten van zusterbedrijven als Dirkson en Digros.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden