Plus

Een musical, zonder De Jeugd

In december gaat Watskeburt, de musical over rapformatie De Jeugd van Tegenwoordig, in première. Niet met de rappers zelf, maar met poppen. 'Ze vonden het eerst wel een belachelijk voorstel.'

Repetitie voor de spiegel: 'Je moet zo min mogelijk doen, anders win je het van de pop.' Beeld Sara van der Elst

Creatief producent Eric Holman (47) weet nog goed dat hij voor het eerst het nummer Watskeburt van De Jeugd van Tegenwoordig hoorde. Hij was direct getriggerd door het nummer, door de taal, door 'de eigen wereld vol fantasie' die de vier creëerden. En Holman zag het meteen voor zich in het theater.

Hij vroeg de jongens of ze eens een afspraak wilden maken en vrij snel daarna zat hij tegenover De Jeugd van Tegenwoordig, aan het begin van de middag in De Balie. "Ik dacht wel meteen: die jongens moeten niet in het theater gaan staan. Het was toen nog heel wild en rock-'n-roll: veel zuipen, kleedkamers afbreken. Ik dacht: dat moeten we niet hebben."

Geïnspireerd op Avenue Q, de meermalen bekroonde poppenmusical op Broadway in New York, zag Holman het voor zich: een musical over de groep, maar dan met poppen.

Hij stelde het in De Balie persoonlijk aan de jongens voor. Ze moesten hard lachen. "Natuurlijk vonden ze het wel een beetje een raar en belachelijk voorstel. Maar ik zag het direct voor me, dat je met die poppen veel dingen bij elkaar zou kunnen brengen en veel eromheen zou kunnen verzinnen. Zodat het absurd en komisch wordt."

Eendagsvlieg
Holman ging vervolgens langs de theaters om het idee te pitchen, maar echt geïnteresseerd waren de theaterdirecteuren niet. De groep had de grote hit Watskeburt, maar veel directeuren waren bang dat de groep een eendagsvlieg zou blijken.

"Zij hadden ook niet kunnen voorzien dat de groep zou uitgroeien tot een fenomeen. Met alle respect voor de theaterdirecteuren, maar tijdens de gesprekken zaten ze me glazig aan te kijken. Ik dacht: ik moet geduld hebben, maar het was wel frustrerend."

"Het is een heel bijzondere eiersnijder," zegt actrice Anna Keuning (25) tijdens één van de eerste repetities op een woensdagochtend, wanneer ze de pop van Vjèze Fur vasthoudt. "Hij heeft een timerfunctie, peppie." Poppencoach Jogchem Jalink (33), die Elmo speelt in Sesamstraat, bekijkt de acteurs en de manier waarop zij de poppen vasthouden. Hij geeft de acteurs wat instructies. "Deze nek lijkt wel een beetje te lang. En als de poppen praten, moeten ze een beetje een los bekje hebben."

Toontje
Het is één van de eerste keren dat de acteurs de teksten lezen. Toch is het al snel vrij grappig, bijvoorbeeld de scène dat de rappers in de bus op de achterbank met elkaar discussiëren over hoe het optreden ging. "Het gaat om het toontje," roept Keuning. Ze heeft veel filmpjes gekeken van de rapper, om hem te kunnen spelen.

"Ik probeer niet zijn stem na te doen, maar ik ontdekte dat hij in een bepaald ritme praat, wat trager." De actrice deed auditie voor de rol, als poppenspeler, maar ze dacht eerst: dat kan ik helemaal niet. "Het is niet iets waar ik snel een cursus voor zou doen. Ik heb het eigenlijk in mijn schoot geworpen gekregen en nu mogen we werken met de beste poppenspelers van Nederland en Engeland."

Het spelen met een pop is volgens Keuning fysiek zwaarder dan ze in eerste instantie dacht. "Die pop zit de hele tijd vast aan je arm en die arm moet je steeds omhoog houden. Ik merkte dat ik in het begin veel speelde met mijn eigen lijf en gezicht, maar daardoor gebeurde er bij die pop niets. Ik heb nu geleerd dat je juist zo min mogelijk moet doen, anders win je het van de pop."

Lowlands
In de zomer speelden de vijf acteurs de voorstelling al vier keer per dag op de Parade in Utrecht en Amsterdam én er was een speciale voorstelling op Lowlands. "Dat was om twee uur in de nacht," zegt Keuning. "Na de Parade stapten we met zijn allen heel snel de bus in en we dachten natuurlijk dat er niemand zou komen kijken, in de nacht. Die hele tent zat uiteindelijk bomvol en het ging helemaal los. Dat was echt heel gaaf, toen dacht ik: dit werkt heel goed."

Na tien jaar geduld is het voor Holman nu eindelijk zover. In december gaat de musical in première in de Meervaart. Hij vindt deze creatieve tijd fantastisch. "Met de poppenmakers in Engeland hebben we nu veel contact via Skype. Dan gaat het echt over de details. Over de wenkbrauwen of dat de haarlijn toch net iets anders moet."

En al die jaren dacht Holman aan de musical en bleef hij fan van de muziek. "Dan zette ik thuis een plaat van hen op en dan zag ik het meteen alweer voor me, van: het zou gaaf zijn als we dan dit of dit kunnen doen. Ja, ik ben heel blij dat het nu uiteindelijk gaat gebeuren."

Dit is de eerste aflevering van een vierdelige serie waarin het proces van Watskeburt, de musical tot aan de première (20/12) wordt gevolgd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden