Plus Filmrecensie

Een mopje over Jezus? Seks uit lust? Vooruit dan maar

Hardcore atheïsten zullen vermoedelijk weinig plezier beleven aan La prière ('het gebed'), want hij is duidelijk gemaakt om de kracht van het christelijke geloof te vieren.

Beeld Screenshot

In tegenstelling tot veel andere relicinema bevat deze film echter voldoende zelfreflectie en relativering om ook de agnostische kijker te kunnen behagen. Mopje over Jezus? Moet kunnen. Twijfel over het bestaan van God? Toegestaan. Seks uit pure lust? Vooruit dan maar weer.

Anthony Bajon speelt Thomas, een aan heroïne verslaafde jongen die naar de Franse Alpen reist om af te kicken in een klooster. Na een heftige ontwenningsfase moet hij zijn plaats zien te vinden in de groep, die volledig bestaat uit andere ex-verslaafden.

Het strakke regime breekt Thomas echter al snel op. Hij vertrekt met slaande deuren, maar laat zich onderweg door de mooie Sybille (Louise Grinberg) overtuigen om terug te keren. Vanaf dat moment vindt hij langzaam zijn draai.

Zilveren Beer
Bajon won voor zijn rol zeer terecht de Zilveren Beer op het Internationaal filmfestival van Berlijn. Als Thomas aankomt in het klooster, is hij één brok vastgeroeste agressie. Zijn gefrustreerde, ongeduldige blik zegt dat hij geen enkele hoop meer ziet voor de toekomst en als iemand hem corrigeert, kan hij alleen maar meppen.

Gaandeweg ontspant Thomas, zonder dat Bajon hem ooit speelt als een zorgeloze, verlichte ziel. Zijn blik is niet meer gefrustreerd, maar nog wel wanhopig.

Heel krachtig is de scène waarin de oude zuster Myriam (de legendarische Hanna Schygulla) hem zegt dat Thomas liegt als hij claimt gelukkig te zijn. Hij heeft naast het christendom immers ook de aardse liefde ontdekt.

Hij is gek op Sybille. Hij wordt geil van Sybille. Dat is een cocktail die hem weliswaar bij de heroïne uit de buurt houdt, maar ook in verwarring brengt.
Die zoektocht naar een werkbare balans tussen hemel en aarde maakt van La prière een integere, smaakvolle film.

­La Prière

Regie Cédric Kahn
Met Anthony Bajon, Louise Grinberg,
Hanna Schygulla
Te zien in Filmhallen, Kriterion,
The Movies

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.