Een Mont Ventoux in Amsterdam? Minister Schultz overdrijft een beetje

Om haar mening kracht bij te zetten over het voornemen van Amsterdam om een tweede fietsbrug over het IJ aan te leggen, vergeleek verkeersminister Schultz van Haegen een beklimming van deze brug met die van de Mont Ventoux. Ze overdrijft een beetje, want deze vergelijking gaat mank, hoe je er ook naar kijkt.

Minister Schultz van Haegen Beeld anp

Ter vergelijking: wie vanuit ­Bédoin de Mont Ventoux op fietst, ­begint op een hoogte van 308 ­meter en stopt, als het goed is, 21 kilometer verder pas als de hoogtemeter 1912 meter aanwijst. Een klim van iets meer dan 1600 meter. Wie vanaf het Stenen Hoofd, grofweg twee meter boven de waterspiegel, bovenop de 11,35 meter ­hoge 'Westbrug' wil komen, moet een hoogteverschil overwinnen van nog geen 9,5 meter.

Gemiddeld stijgingspercentage van de Mont Ventoux: 7,5 procent. Na een rustig begin met enkele ­kilometer vals plat, komt het stijgings­percentage gedurende bijna 10 kilometer niet meer onder de 8,5 procent. Op sommige plekken worden uitschieters ­gemeten van 18 procent. Dat is echt Tom-Dumoulinsteil.

Voor bruggen geldt: je kan ze zo steil maken als je wilt. Hoe langer de aanloop, hoe lager het hellingspercentage. Neem ter vergelijking de Nesciobrug over het Amsterdam-Rijnkanaal die een vergelijkbaar hoogteverschil overwint. Aan de zuidelijke zijde hebben de bouwers 377 meter de ruimte genomen, in een fraaie spiraalvorm, om iets minder dan 9 meter hoogteverschil te overwinnen. Gemiddeld percentage: 2,34.

Daar komt bij: een nieuwe fietsbrug hoeft ook niet constant te stijgen. Zo heeft de Nesciobrug 2 horizontale stukken fietspad, rustpunten waar fietsers even op adem kunnen komen.

Hoe de brug over het IJ er precies uit komt te zien, is nog lang niet bekend. Maar zelfs als je meeneemt dat de ruimte bij het Stenen Hoofd beperkt is en er dus geen enorme 'gevouwen' of gedraaide opgang kan worden aangelegd, is het erg onwaarschijnlijk dat de hellingspercentages ook maar in de buurt komen van die van de Ventoux. Misschien zou Schultz 'de Kale Berg' eens op moeten ­fietsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden