Eén loket voor werk en uitkering

AMSTERDAM - Werklozen in het stadsdeel Zuidoost kunnen voor het zoeken naar banen en het aanvragen van een uitkering bij één ambtenaar terecht. De eerste indruk is dat de klanten erg blij zijn met de nieuwe manier waarop ze worden begeleid.Het nieuwe ambtelijke loket aan de Flierbosdreef in Zuidoost heet 'de toonkamer'. Daar kunnen voortaan alle klanten van CWI (het voormalige arbeidsbureau), DWI (de vroegere sociale dienst) en het UWV (voor bijzondere uitkeringen) terecht.

Het nieuwe systeem wordt in diverse plaatsen al enige tijd bij wijze van proef gebruikt. In Amsterdam loopt het project in Zuidoost. Sinds de start, vorig jaar, zijn 1501 klanten naar het loket geleid.

Negentig procent van hen zegt tevreden te zijn, aldus de toonkamer na een eigen onderzoek waarvan het resultaat deze maand bekend is geworden. Omdat de uitkomst positief is, kan de toonkamer nu in de rest van de stad worden ingevoerd.

''Ook voor cursussen, voor psychische en medische hulp en dergelijke kunnen klanten zich hier melden,'' zegt Jamila Tahiri, projectleider van de toonkamer. ''Ze komen terecht bij hun eigen klantenregisseur, één ambtenaar die optreedt namens al deze sociale instellingen.''

De nieuwe aanpak zorgt voor een snellere afhandeling. Klanten krijgen volgens Tahiri veel sneller een uitkering, wat hen positief stemt. ''Dat lijkt genereus, maar het gevolg is dat ze daardoor ook weer veel sneller een baan vinden. Doordat het ambtelijke proces eenvoudiger wordt, hoeft de klant zich alleen nog maar met de hoofdzaak bezig te houden. En dat is: werk zoeken. ''

Dat zoeken naar werk valt volgens Tahiri lang niet altijd mee voor mensen die net op straat zijn komen te staan. Oorzaak is vooral stress. ''Wie zijn baan verliest, komt in een soort crisissituatie terecht. Het inkomen daalt snel en de toekomst is onduidelijk. We hebben gemerkt dat iemand pas weer goed kan functioneren en zelfverzekerd kan solliciteren als er zekerheid komt over bijvoorbeeld de financiële positie. Er moeten geen bergen zorgen zijn, waar de klant mee worstelt. Laten we zeggen: het hoofd moet schoon zijn.''

Bij de toonkamer kan de klantenregisseur de werklozen veel sneller dan voorheen door de ambtelijke molen halen. Een kennismakingsgesprek met een klant leidt tot een dossier in de computer, waar de ambtenaren van CWI, DWI en UWV tegelijkertijd toegang toe hebben.

''Dat levert veel voordelen op,'' zegt Tahiri. ''Voorbeelden te over. Zo mag het CWI zelf geen trainingen inkopen. Dat betekende dat als een klant een cursus wilde volgen, hij voor de aanvraag naar het UWV moest. Daar volgde dan een intake-gesprek en werd een aanvraagprocedure gestart. Bij ons kan de klantenregisseur dat allemaal meteen zelf in gang zetten.''

Via het in de computer bijgehouden 'klantvolgsysteem' kan met een druk op de knop de stand van zaken worden bekeken.

Tahiri: ''Dan ziet de ambtenaar bijvoorbeeld dat een klant aan het solliciteren is. Een sms-je met de tekst 'Zet hem op, je kunt het best' kan hij met de computer versturen. Dat sms-je blijft in de computer geregistreerd staan, zodat we later kunnen zien of we de klanten wel genoeg geholpen en gestimuleerd hebben.''

Het nieuwe systeem leidt volgens Tahiri ook tot minder bureaucratie. ''Neem bijvoorbeeld de situatie van de werkloze Alexander Blasek, een klant van ons - van wie we overigens omwille van de privacy de naam in de publiciteit hebben veranderd.''

''Blasek is hoogopgeleid en spreekt Pools, Engels en Nederlands. Hij wilde enkele weken naar Engeland gaan om daar te solliciteren, maar dat was voorheen niet mogelijk omdat beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt hier als onwrikbare voorwaarde voor een ww-uitkering gold. Nu heeft de klantregisseur de experts van CWI en DWI bij elkaar gebracht en dispensatie kunnen regelen. Blasek heeft vervolgens werk in Londen gevonden en heeft nu geen uitkering meer nodig.''

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden