Een lekker debuut

Rosé d'Anjou heeft een merkwaardige carrière afgelegd. Deze veelal wat pips roze Loirebewoner heeft de fundering gelegd voor het succes van rosé in de jaren zeventig en tachtig in Nederland.

Maar we kunnen ook de latere bijna-ondergang van de rosémarkt hier op zijn conto schrijven. Omdat de groei-explosie in die jaren niet gepaard ging met een kwaliteits-explosie, wendden op een gegeven moment de liefhebbers zich en masse af. Begrijpelijk. Want de meeste rosés d'Anjou die op transport werden gezet naar Nederland, waren slordig gemaakt, van ondermaatse druiven, hetgeen veelal resulteerde vals zoet en vies zuur sap. Wie er te veel van had geconsumeerd, kon auditie doen voor een rol in Al Gores documentaire An inconvenient truth over de gevolgen van kruiend tandvlees en acute eb van het tandglazuur.

De onontkoombare allergische reactie leidde in de jaren negentig tot een sluimerend bestaan van de hele rosécategorie. In 1999 bedroeg het rosémarktaandeel in Nederland nog maar 1,9 procent.

Maar zoals u weet is dat inmiddels weer enorm gestegen: naar 13,5 procent in 2006. Een supermarkt telt niet mee zonder minstens twintig verschillende soorten rosé. En de schappen zijn inmiddels gemakkelijk te vullen, want alle wijnlanden produceren rosé.

Niet dat het resultaat nu altijd tot groot organoleptisch plezier leidt. Voor de Wijnalmanak 2007 moest ik er vierhonderd proeven om tot krap honderd lekkere te komen. Daar zat geen rosé d'Anjou tussen - ik proef voor deze gids alleen droge wijnen - en de Loire was sowieso dunnetjes vertegenwoordigd, slechts één producent wist een aantrekkelijke droge rosé van cabernet franc te bottelen.

De verenigde rosé d'Anjouproducenten hebben inmiddels natuurlijk ook in de gaten dat Nederland weer aan de rosé is en hebben een comeback gepland. Er schijnt een multimediale reclamecampagne gelanceerd te zijn onder het motto Live the magnificent life, waarin volgens het persbericht 'rosé d'Anjou zich presenteert als koning van de rosé'.

Nu maar hopen dat dat niet van een schurkenstaat is. Want naar verluidt heeft de Duitse prijsvechter Aldi voor de Nederlandse markt een miljoen flessen rosé d'Anjou weten in te kopen onder de één euro die dan voor net boven de twee euro in de winkel komen te liggen. Ik vrees dat dit het kwaliteitsimago van de soort niet ten goede komt. En als ik van Nicolaas Klei, die in zijn Supermarktwijngids ook vieze wijnen beschrijft, de proefnotities nalees van de vorige Aldi-oogst, dan wordt deze angst alleen maar versterkt. 'Het is zoet. Zoet als snoepjes in de hand van een kind. Snoepjes die een kind heeft laten vallen. Snoepjes waar de hele koopgoot al weken overheen heeft gelopen en gefluimd, snoepjes door schurftige honden besnuffeld en bepist.' Live the magnificent life¿

Bestaan er eigenlijk wel lekkere rosés uit de Loire? Jawel. Maar ze zijn zeldzaam en ze kosten gewoonlijk geen 2,29 euro. Ik dronk verrukkelijke Sancerre rosé van Cotat, Bailly-Reverdy en Bourgeois en Menetou-Salon van Clement en Chavet. Allemaal met een prijskaartje ruim boven de tien euro, soms richting twintig.

En zit er qua prijspeil nu niets tussen goedkoop en kostbaar in? Jawel. Donderdagavond werden de Villeboiswijnen van

Domaine La Chardoisie ten doop gehouden in de vernieuwde Oesterbar. Ik proefde hun 2006-oogst sauvignon blanc. Lekker, knisperig wit fruit en sappige zuren.

De rode 2005, verleden jaar al toegejuicht door collega Hubrecht Duijker, was door de flesrijping nog beter geworden. Maar nu was er ook het debuut van de Villeboisrosé 2006. 'Mooie noordelijke rosé met veel kersenfruit, frambozen. Fris, vlezig, vrij krachtig en met zachte bitters,' noteerde ik.

Opmerkelijk is dat het domein overigens sinds kort in handen is van vier Nederlanders. Alsof die hun nieuwe buren in de Loire willen laten zien: zo kan het ook. (HAROLD HAMERSMA)

Villebois Vin de Pays du Jardin de la France, 8,95 euro. Wijnkoperij De Gouden Ton, Willemsparkweg 158, 020-6796231

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden