Een laatbloeier in de danswereld

Voor de Finse choreograaf Tero Saarinen was dans 'een logische volgende stap' na gymnastiek. Foto GPD/Cees Mooij Beeld
Voor de Finse choreograaf Tero Saarinen was dans 'een logische volgende stap' na gymnastiek. Foto GPD/Cees Mooij

Het NDT1 werkt voor de tweede maal samen met de Finse choreograaf Tero Saarinen. Zijn Scheme of things is een mix van vele stijlen, met een fikse scheut 'Noordse mistroostigheid'.

'Sjoewoesjoehhh!'' Tijdens de repetitie van Scheme of things, onderdeel van het drieluik The second person van NDT1, zorgt choreograaf Tero Saarinen zelf voor extra geluidseffecten. Dat is niet overbodig. De dansers kunnen extra aanknopingspunten goed gebruiken bij de geluidsband, die meer een sound-scape is dan muziek.

Bij het stuk, dat eergisteren in première is gegaan in Het Muziektheater, moeten ze het doen met cues zoals rinkelend glas en knisperend vuur. De muziek roept beelden op van een metrostation en een café, vol geroezemoes en fluisterende stemmen. De soundscape zorgt voor een prachtige, onheilspellende sfeer, maar biedt niet echt een ritme waarop je kunt meetellen.

Saarinen begon als zeventienjarige met dansen. Dat is erg laat voor een danscarrière, vooral in academisch ballet. Dans was dan ook eerst gewoon de zoveelste sport waarmee zijn vader hem in aanraking bracht. Saarinen: ''Ik was van jongs af aan geïnteresseerd in sport. Gymnastiek was lange tijd mijn favoriet. Toen mijn gymnastiekteam stopte en niet veel later in de buurt een jazzdansschool opende, was dat een logische volgende stap.''
In dans vond hij elementen die hij bij de andere sporten miste: de muziek en de emotie. Het was liefde op het eerste gezicht.

Een jaar nadat hij met dansen was begonnen, werd Saarinen aangenomen bij het Nationale Opera Ballet in Helsinki. Zijn ouders steunden hem in zijn beslissing, ook al werd in de familie - zijn vader werkte bij een krant, zijn moeder op een leerfabriek en zijn broer is vrachtwagenchauffeur - wel vreemd tegen zijn beroepskeuze aangekeken.

''Het was in de jaren tachtig nu niet bepaald een logische carrièremove voor een jongeman aan de westkust van Finland,'' vertelt Saarinen. ''Ze geloofden niet dat je daar je brood mee kon verdienen.''
Zijn stijl is een samenvoeging van alle danservaringen die hij door de jaren heen heeft vergaard. Een mix van academisch ballet, westerse moderne dans en Japanse butoh, met een fikse scheut 'Noordse mistroostigheid.'
Op het toneel laat vooral de botsing tussen ballet en butoh mooie effecten zien. Saarinen: ''Ballet is vaak licht en luchtig, gaat over schoonheid en een gevoel van onsterfelijkheid. De Butoh-ervaring is juist meer aards en lelijk, wreed en primitief.'' Scheme of things is de tweede samenwerking met NDT1. Terwijl het eerste werk, Frail line (2006), al donker was, maar nog dromerig, lijken de dansers ditmaal gevangen in een sfeervolle nachtmerrie. Als in trance zweven ze over het toneel: grillig maar vloeiend, versneld en in slowmotion. Ze lijken zoekende, naar zichzelf, naar een doel in het leven.

Saarinen: ''In de basis gaat het over de vraag: wat is onze plek in het wereldplan? Wat is onze relatie tot elkaar? Ik had het stuk voor mezelf ook als ondertitel Slechte timing gegeven. Waarom komen ontmoetingen tussen mensen vaak zo slecht uit? Waarom is het zo moeilijk op dezelfde golflengte te komen en is het zoveel gemakkelijker je eigen weg te volgen dan om dezelfde kant op te gaan? Dat is, denk ik, wel een reflectie van deze tijd.' (BREGTJE SCHUDEL)

The second person door NDT1, is nog vanavond en morgen te zien in het Muziektheater

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden