Plus

Een keur aan producten uit de stad in de Amsterdambox

De smaken en verhalen van de stad; je zou ze in een doosje willen doen. Daarom bedachten Maureen de Jong en Meike Hamelink de Amsterdambox.

De Amsterdambox Beeld -

Ze komt aanrennen met in een papiertje een stuk Zeer ­Oude Kaas, nog gauw even gescoord op de Dappermarkt want er gaat worden geproefd. Maureen de Jong (45) is een van de vrouwen achter de Amsterdambox, collega Meike Hamelink (35) moet vandaag, in de laatste fase van haar zwangerschap, verstek laten gaan.

Die Amsterdambox: een kartonnen doos met een keur aan Amsterdams lekkers, en vooral: met Amsterdamse verhalen. Achter elk product schuilt een verhaal - en verhalen verbinden.

Bij de kaas komt de wijngelei van Thull, 'volgens klassiek Frans recept gemaakt door Simone van Thull', die een winkel heeft in de Pretoriusstraat en ook zelf fermenteert. Het gesprek gaat van 'de jongens van Lepelboom' die eigen pickles maken via de 'superzachte' wodka van Our/Amsterdam en de nieuwe raw-chocoladebonbons die ze net in Noord heeft ontdekt naar het Code Blond-bier van Amsterdams regenwater van Joris Hoebe, die eigenlijk filmmaker is, maar altijd bezig met innovatieve dingen.

Sinds ze bezig is met de Amsterdambox is De Jong heel anders naar de stad gaan kijken. Overal ziet ze kleine leveranciers die uit passie produceren. Of het nou zelfgerookt is, zelfgestookt, zelfgebrouwen of zelfgeroosterd zoals de pinda's in de pindakaas Vanmax in Zuid; altijd is ze aan het scouten. "We varen op wat we tegenkomen, op wat we sympathiek vinden en op wat lekker is."

Tierelier
De Jong heeft een theaterachtergrond, maar is al lang ­bezig op het gebied van voedsel, smaken en het samenbrengen van mensen. In 2013 werd ze met Hamelink gevraagd voor een project in de Javastraat, om buurtbewoners en ondernemers te verbinden. "Het ging er toen nog niet zo goed," zegt ze met gevoel voor understatement over de straat vol belwinkels van destijds. Lacht. "And the rest is history."

Zuurshot Tirza Beeld -

Ze bedachten de 'Javatas', een juten tas met hippe ­opdruk, in vier kleuren verkrijgbaar, gevuld met recepten, producten en verhalen van buurtbewoners. "Het ging als een tierelier, mensen met de tas begroetten en ontmoetten elkaar, er werd gezamenlijk gekookt en gegeten."

Onverwacht staartje van het project was een feesteditie van de tas, wat later op verzoek van het stadsdeel een kerstcadeau werd: 1250 stuks met lokale producten. "Ik hoor Meike nog aan de telefoon: 'Ja hoor, prima, natuurlijk.' Daarna konden we alleen maar gillen: wáááát?! Maar we wisten dat we echt iets goeds in handen hadden." De gemeente vond het te gek; er kwamen meer aanvragen voor een 'lokaal kerstpakket'.

El Jefe tortillachips Beeld -

De Jong en Hamelink werden businesspartners en meer dan dat. "We hebben krachten die elkaar aanvullen: Meike komt uit de textiel, heeft inkoop gedaan. Zij is echt van de productontwikkeling, de zakelijke aanpak en een enorme netwerker. Ik ben meer de creatief, van de smaken en de verhalen. De vormgeving en inhoud bepalen we samen."

Vakidioten
De tas werd een doos, want die zijn stapelbaar op pallets, en van oost trokken ze de stad in. Inclusief stadskaarten met de herkomst van de producten. "We dachten: waarom het niet breder trekken?"

De Amsterdambox is tot 7 ­november in drie prijsklassen en zes edities voor de kerst of nieuwjaar te bestellen. "We werken met kleine leveranciers die aan een productietijd en een levertijd gebonden zijn. Dat spanningsveld met die kleine lokale producenten is heel tof. Hoeveel ruimte hebben zij? Tot hoever kunnen wij gaan?"

Hemelswater Code Blond Beeld -

Want De Jong en Hamelink werken niet met investeerders. Ze zijn 'vakidioten', net als hun producenten, voor wie dit vaak een tweede carrière is. "We doen het niet voor de big bucks. Zoals die mensen uit passie werken, zo staan wij er ook in. Doordat zij zich bij ons aansluiten, kunnen we volgend jaar onze ambities groter uitzetten."

Het hele jaar door verkrijgbaar is de Spirit Box, met de producten voor en een origineel Amsterdam recept van de 'pickleback' - een shot wodka gevolgd door een shot ­picklevocht. Elke box is een ontdekkingsreis op zich, aldus De Jong. "Je haalt een stukje Amsterdam in huis."

Wat ze hopen: dat mensen hierna op pad gaan, de stad in, op zoek naar de ondernemers achter die producten. De Jong en Hamelink kunnen dat op verzoek organiseren. "Become a local supporter - en zie wat er allemaal gemaakt wordt in de stad. En combineer die dingen met spullen uit je eigen buurt. Dus die te gekke saus met - inderdaad - die lekkere kaas van je kaasboer om de hoek."

Our Amsterdam vodka Beeld -

Zes boxen

Amsterdam Family Box: met onder meer soto ajam van Bartje Boemboe, Brazil Catuai Espresso van White ­Label Coffee en Le financier-gebakjes van My Little Patisserie uit De Pijp (€69,95).

Amsterdam Game Night Box: met spelletje Rifugio, bedacht door Niels Pieterse, met een Gaia IPA van brouwerij Oedipus of een Howling Wolf van Two Chefs Brewing (€69,95)

Amsterdam Night Café Box: met puzzel van Van Goghs nachtcafé van ontwerper Daan Kreek, Chai wallah-thee en Tres Hombres-reep van ­Chocolatemakers (€39,95).

Amsterdam Highlight Box: met lekkers uit alle windrichtingen met onder meer pindakaas van Maxine Mantel, plus een Local Suporter Bag (€34,95).

Amsterdam Five O' Clock Box: borrelen met Gin Weizen van Gebrouwen door Vrouwen en dippen in de salsa verde van El Jefe Primo Salsa (€34,95).

Amsterdam Spirit Box: met tortillachips en salsa verde van El Jefe Primo Salsa, een do-it-yourself pickleback en blussen met Earth Water (€39,95).

www.amsterdambox.com

Lepelboom tafelzuur Emma Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden